Pendelaar Anne-Marie van Dijken benut voor 't laatste het treinperron dicht bij het werk. FOTO HOGE NOORDEN/JACOB VAN ESSEN

De laatste Klompentreinreizigers

Pendelaar Anne-Marie van Dijken benut voor 't laatste het treinperron dicht bij het werk. FOTO HOGE NOORDEN/JACOB VAN ESSEN

Elke werkdag passeren wel honderd passagierstreinen de perrons van Leeuwarden Achter de Hoven. Vrijdagmiddag stopte Arriva er voor de allerlaatste keer.

,,Jammer’’, vindt pendelaar Anne-Marie van Dijken uit Groningen. Ze werkt bij Fier en had pas vorige week ontdekt dat ze via Achter de Hoven sneller naar huis reist dan via het grote Leeuwarder station.

Tien per dag

Veel reizigers liggen niet wakker van de opheffing van de halte met zijn jaren-vijftig-abri’s aan de De Merodestraat. Het aantal in- en uitstappers lag de laatste jaren op circa tien per dag.

Station Achter de Hoven werd in 1915 geopend voor de ‘Klompentrein’ die vanuit de Wouden pendelende arbeiders meenam naar en van de fabrieken in het oosten van de stad. Met een onderbreking tussen 1940 en 1954 hield de halte stand tot vrijdag.

Minuut tijdwinst

Spoor- en stationseigenaar ProRail vindt het gebruik van deze sobere halte een sta-in-de-weg bij de opwaardering van de treinverbinding Leeuwarden-Groningen.

De provincie gaf Arriva toestemming om de drie stops op werkdagen (’s ochtends een keer van de trein uit Groningen, ’s middags twee keer van die naar Groningen) te laten vervallen. De rijtijdwinst van de opheffing van Achter de Hoven is één minuut.

Voor echte treinliefhebbers is het verlies van een station wel een ding en aanleiding voor een nostalgisch laatste tripje.

Halte op verzoek

De Leeuwarder kenner David Nijenhuis vindt dat de halte is weggekwijnd, doordat de trein er zo zelden stopte. ,,Eromheen wonen en werken genoeg mensen.’’

Arriva kan er een halte-op-verzoek van maken, waarbij de machinist met een druk op de knop in de trein en op het perron kan worden gewaarschuwd. Daar hadden ze bij de vervoerder nog niet aan gedacht.

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct