De helft van de dagelijkse weggebruikers zegt 130 km/u te blijven rijden

Overal in Nederland wordt gewerkt aan het plaatsen van nieuwe borden langs de snelwegen. Foto ANP/MARCEL KRIJGSMAN

Bijna de helft van de automobilisten die dagelijks op de snelweg rijden, zegt zich niet aan komende snelheidsverlaging naar 100 kilometer per uur te zullen houden.

Dat blijkt uit onderzoek van EenVandaag en het Algemeen Dagblad onder ruim 30.000 Nederlanders met een rijbewijs.

De snelheidsverlaging, die op 16 maart ingaat, verdeelt Nederland tot op het bot. Van de Nederlanders met een rijbewijs zegt 46 procent tegen de maatregel te zijn. Eenzelfde percentage is vóór. Bij nadere beschouwing blijkt dat er een groot verschil is tussen dagelijkse en minder frequente automobilisten: van de ruim 13.000 deelnemers die elke dag de snelweg op moeten, zijn zes op de tien tegen de maatregel. Drie op de tien zijn voorstander. Bijna de helft (46 procent) geeft aan de snelheidsverlaging aan zijn of haar laars te lappen. Dankzij verklikkerapps als Flitsmeister denken zij boetes te kunnen ontlopen.

Van de ruim 16.000 niet-dagelijkse weggebruikers is juist 56 procent vóór de verlaging en 35 procent tegen. Bijna driekwart zegt de nieuwe limiet te zullen respecteren.

Lees ook | Deel nieuwe 100 kilometerborden heeft noordelijk randje

De politie wil de pakkans verhogen door met vijftig tot honderd onopvallende politieauto’s mobiele snelheidscontroles uit te voeren. De eerste wagens zullen echter pas in 2021 de weg op kunnen. Deze maatregel komt bovenop de gewone snelheidscontroles. Volgens het Openbaar Ministerie zal sociale druk ervoor zorgen dat hardrijders toch vaart minderen.

,,Dagelijkse weggebruikers zijn tegen omdat zij simpelweg meer last ondervinden van de maatregel’’, stelt onderzoeker Jeroen Kester van EenVandaag . ,,Zij verwachten langer onderweg te zijn, menen dat zijzelf en anderen onveiliger gaan rijden en dat de verlaging van de maximumsnelheid amper milieuwinst oplevert.’’

Volgens Kester klinkt de frustratie en burgerlijke ongehoorzaamheid in veel antwoorden door. ,,Voor de tegenstanders is de snelheidsverlaging, naast de praktische nadelen, echt een cultuuromslag. Ik zie een parallel met andere veranderingen in onze maatschappij die eveneens in eerste instantie veel weerstand kregen.’’

De EenVandaag -onderzoeker stelt dat het van de handhaving afhangt of automobilisten zich alsnog aan de lagere snelheid gaan houden. ,,De frustratie blijft, maar op een gegeven moment wordt het te duur om principieel te zijn.’’

Lees ook | Op sommige wegen geldt 100 al eerder als maximumsnelheid, politie beboet meteen

Lees ook | De 130-hectometerpaaltjes blijven voorlopig (afgeplakt) staan, de 166 Friese borden gaan volgende week weg

home
net-binnen
menu