De grenzen met Friesland zijn 'gewoon' open en dat gaan we de hele zomer merken

Gezellige drukte in Sloten op tweede pinksterdag, toen de terrassen weer open mochten. Merk Fryslân verwacht dat velen Nederland boven het buitenland zullen verkiezen. FOTO NIELS DE VRIES

De grenzen voor toeristen binnen Europa gaan halverwege deze maand weer open. Friese bedrijven hoeven niet te wanhopen, constateert Merk Fryslân.

Natuurlijk, er zullen dit jaar beduidend minder buitenlandse toeristen naar Nederland komen. Het Nederlands bureau voor toerisme en congressen (NBTC) verwacht zelfs een afname van 60 procent, ofwel zo’n 12 miljoen bezoekers. De voorbije maanden lag het toerisme nagenoeg stil en regende het in de hele sector annuleringen. Nu de grenzen op 15 juni voor veel landen binnen Europa voor reizigers weer worden geopend, zal het toerisme weer langzaam op gang komen, zo is de verwachting.

NBTC-directeur Jos Vranken verwacht ook dat 50 procent minder Nederlanders op vakantie in eigen land gaan, dat zijn er 12,5 miljoen. De bijna 25 miljoen vakantiegangers die deze zomer thuisblijven, drukken de inkomsten van de ondernemers aanmerkelijk. Volgens Vranken hangt aan de inkomstenderving van de buitenlandse gasten een bedrag van ruim 5 miljard euro.

'Hier moet je zijn'

Het NBTC denkt ook dat Nederlanders, ondanks de openstelling van de grenzen, er in groten getale in eigen land op uit zullen trekken. ,,Ons land biedt volop mogelijkheden voor een weekje eropuit, weekendje weg, stedentrip, dagje wandelen of kitesurfen. Met de voorlichtingscampagne ‘Hier moet je zijn’ willen we in eerste instantie Nederlanders inspireren om prachtige onbekende plekken te ontdekken en om in de toekomst net wat vaker voor ‘hier’ te kiezen.’’ Met een variant op deze campagne wil het NBTC ook toeristen uit Duitsland en België bereiken. ,,Feit blijft dat de toeristische sector keihard wordt geraakt door de coronacrisis, ondanks de aangekondigde versoepelingen.’’

In Friesland zijn de geluiden in vergelijking met maart en april nu tamelijk optimistisch. ,,Voor de zomer is er al best veel geboekt, maar voor het najaar staat nog bijna niets’’, zegt directeur Martin Cnossen van Merk Fryslân. De gasten zijn voornamelijk Nederlanders. ,,Ik verwacht ook dat velen Nederland boven het buitenland zullen blijven verkiezen. Het is in het buitenland toch allemaal wat onzekerder. Door de anderhalvemeter-maatregelen is de verdiencapaciteit natuurlijk wel lager. We zullen het naseizoen nodig hebben om wat te plussen.’’

Een belronde door het Fries marketingkantoor langs een groot aantal ondernemers in de provincie onderstreept zijn opmerkingen. In de regio noordwest gaat het over het algemeen goed bij hotels en logementen. Voor campings is de verplichte sluiting van sanitaire voorzieningen nog een struikelblok. Meer oostelijk stromen de boekingen binnen. Het mooie weer zorgt voor veel last-minute reserveringen bij vakantieparken, hotels en B&B’s. Veel bedrijven zijn voor juli en augustus al helemaal volgeboekt. Voor het najaar staan nu vooral omboekingen vanuit het voorjaar geregistreerd.

Telefoon roodgloeiend

Ook in het zuidwesten van de provincie klagen de ondernemers niet. ,,Bij de één komt het gestaag op gang, bij de ander staat de telefoon roodgloeiend.’’ De gasten zijn bijna alleen maar Nederlands, op een enkele Duitser of Belg na. In het bosrijke zuidoosten zijn ondernemers gezien de omstandigheden ‘blij verrast’, hoewel de drukte natuurlijk in schril contrast staat tot vorig jaar. Het najaar is voor velen nog even afwachten. Op de eilanden zitten alle logiesverstrekkers in juli en augustus nagenoeg vol.

Merk haakt op de landelijke campagne van de NBTC in met een Friese variant. Al het moois dat Nederland en zelfs het buitenland te bieden hebben, valt met een beetje fantasie in Friesland te beleven. Zo staat de Oldehove in Leeuwarden bijvoorbeeld schever dan de toren van Pisa en hebben ‘wij’ de Afsluitdijk. Niet minder fraai dan de Erasmusbrug. En varen langs de grachtentuinen in IJlst hoeft niet onder te doen voor een boottochtje door Giethoorn, suggereert de deze week gelanceerde campagne.