De Zoe-zoekvloot: volg de containerbergers van minuut tot minuut

FOTO ATLANTIC MARINE

De eerste schepen die meedoen aan de grote zoek- en berginsgactie op de Noordzee zijn uitgevaren. Zo’n 270 containers van de MSC liggen op de zeebodem, waarvan 50 nog niet gelokaliseerd. Je kunt de deelnemende schepen live volgen via MarineTraffic.com. Hier leggen we uit hoe.

De omstandigheden op zee waren de afgelopen dagen ongeschikt voor een bergingsoperatie. Zo waren bijvoorbeeld de golven te hoog om goed sonaronderzoek te doen. Naar verwachting vrijdag kan de operatie in volle omvang beginnen.

De twee grote bergingsschepen Atlantic Tonjer en Geosund zijn nu op zee om voorbereidingen te treffen.

Voor zover nu bekend doen er minimaal 21 schepen mee, verdeeld over Nederlands en Duits grondgebied. Het bergingswerk duurt naar verwachting enkele maanden.

Lees ook: Marineschip Luymes zoekt naar 51 vermiste containers

Op de site MarineTraffic zijn de schepen met 2 minuten vertraging te volgen dankzij AIS aan boord. Dit Automatic Identification Systeem geeft voortdurend de actuele positie door. Ook het deelnemende marineschep Luymes heeft haar AIS aan staan.

Via de kaart hieronder zijn de schepen op de Noordzee realtime te volgen. Onder de kaart staat een lijst met alle deelnemende schepen. Door in de zoekbalk in de kaart de schepen in te vullen, kan de exacte locatie, de koers en de gevaren route worden opgevraagd.

Bezoekers via de app bekijken de kaart van MarineTraffic hier

Vier soorten schepen

De deelnemende schepen hebben verschillende taken. Er zijn  zoekschepen.  Zij sturen geluidsgolven (sonar) de diepte in. Onder water botsen die op objecten. Uit de weerkaatsingen berekent een computer een beeld. Hoe geavanceerder de apparatuur, hoe beter het beeld. Sonarbeelden van de de Luymes, een opnemingsvaartuig van de Koninklijke Marine, laten bijvoorbeeld precies zien of een container open of gesloten is. Ook losse troep is zichtbaar. Als identificatie van een container nodig is, kan een onderwaterdrone een video maken.

Bergers  halen de containers naar boven. Volgens de afgesproken strategie worden eerste de kapotte containers opgevist en daarna de containers die nog dicht zitten. De eerste categorie wordt met hydraulische grijpers opgepakt. Voor het ophijsen van de tweede categorie worden duikers ingezet. 

Voor  begeleiding  zorgen:

Verschillende schepen verlenen  hand- en spandiensten :

Tot slot zijn meer dan 30  vissers  beschikbaar om bij toerbeurt en tegen betaling drijfafval rond de bergingsschepen weg te vissen. Viskotter Mare Frisicum staat de Atlantic Tonjer bij.

Reder MSC heeft de klus uitbesteed aan bergingsbedrijf Ardent in IJmuiden. Dit bedrijf heeft Deep - Hydography & Geophysiscs in Amsterdam ingeschakeld voor de operationele leiding.

Luister de podcast!

Luister ook de Leeuwarder Courant Podcast over de containerramp. In veertig minuten praten LC-journalisten Irene Overduin, Wieberen Elverdink en Saskia van Westhreenen met Ton van der Laan door over de containerramp. Hoe moeilijk is het om in contact te komen met het onderwerp van het drama: rederij MSC? En hoe ervaren de journalisten van de krant het Waddendrama? En wie is Henk Trip?