De Stormruiter boegbeeld van Leeuwarden 2018

Een nieuw paardenspektakel wordt een van de boegbeelden van Leeuwarden 2018. De voorstelling De Stormruiter moet minstens 55.000 bezoekers trekken.

Het was een hele hijs om de productie ook echt op de rails te krijgen, zegt voorzitter Tjisse Wallendal van de stichting Faderpaard, de organisatie achter het project. Er is 2,6 miljoen euro nodig, en daarvan is iets meer dan eenderde binnen.

Vrijdag tekenden de NDC mediagroep, het Friesch Paarden-Stamboek, het WTC Leeuwarden en Leeuwarden 2018 de eerste sponsorcontracten. Met drie andere sponsors wordt nog onderhandeld. ,,De komende maand moeten we eruit komen’’, aldus Wallendal. Hij wil de helft van het productiebudget alvast boven tafel krijgen.

Top drie in 2018

En als dat niet lukt? ,,Dan passen we de voorstelling aan.’’ Maar vooralsnog zijn de ambities groot. Aan Stormruiter, een vertelling over Friese paarden en de strijd tegen het water, doen in september volgend jaar ongeveer honderd paarden mee. Wallendal: ,,We horen samen met de Escher-tentoonstelling en de expositie over Mata Hari in het Fries Museum bij de top drie in 2018.’’

Voorafgaand aan de plannen liet de stichting Faderpaard onderzoeken of er wel genoeg belangstelling zou zijn. Onderzoekers die ook meewerkten aan de musical Soldaat van Oranje rapporteerden dat Stormruiter mogelijk wel 400.000 mensen kan trekken.

Maar vooralsnog gaat de producent uit van veertien voorstellingen met een publieksmaximum van 5000 per keer. ,,Als alles goed loopt, kunnen we er nog zes extra voorstellingen aan koppelen’’, stelt Wallendal.

Moordende concurrentie

Hij is blij met de sponsoren, en ook met de toetreding van Leeuwarden 2018 tot de ondersteuners. Want er wordt onder theatermakers en de organisatie van culturele hoofdstad gevochten om geld. Iedereen vist in dezelfde vijver.

De concurrentie is moordend, erkent Wallendal, maar zo langzamerhand steken de winnaars hun hoofd boven water. Snakkend naar adem ja, zegt de Faderpaard-voorzitter. Want het werd tijd. ,,Voor zo’n grote productie als deze moet je minstens een jaar van te voren met de marketing en de kaartverkoop beginnen.’’ Financieel directeur John Bonnema van Leeuwarden 2018 erkent dat er gestreden wordt. ,,Logisch’’, vindt hij. ,,Wij zijn de humus waarin plantjes ontspruiten. Sommigen ontkiemen en anderen niet.’'

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement