D66 wil Drachten aan het spoor

Rijdt er geen trein naar Drachten? D66-raadslid Roy Postma van Smallingerland krijgt die verbaasde vraag geregeld van Kamerleden, zegt hij.

Zijn partij vindt dat er een snelle treinverbinding tussen Groningen en Drachten via Heerenveen en Emmeloord naar Lelystad, moet komen. Deze Lelylijn brengt Drachten opnieuw aan het spoor. Het traject moet na Lelystad aansluiten op de sneltrein naar Amsterdam.

Symbolische schop in de grond

Zaterdag zetten Postma, D66-statenlid Romke de Jong en D66-Kamerlid Rutger Schonis, woordvoerder openbaar vervoer, hiervoor symbolisch de schop in de grond bij de oude spoorwegovergang in De Folgeren. Tot 1956 reed daar een tram naar Groningen. Daarna was het tot 1985 een NS-goederenspoor naar Groningen.

Toenmalig minister Eurlings (CDA) blies de door het Noorden vurig gewenste Zuiderzeelijn (Groningen-Drachten-Heerenveen-Lelystad-Amsterdam) in 2006 af. Niet rendabel, te duur en niet te exploiteren. ,,Maar dat was toen”, zegt raadslid Postma. ,,We moeten naar de toekomst kijken.”

,,De situatie is nu anders”, beklemtoont statenlid De Jong. ,,De druk op de woningmarkt in de Randstad is gigantisch. En de bevolkingskrimp is hier in Friesland groter dan toen. Een snel spoor zal verder ook de braindrain (vertrek van hoogopgeleiden red.) tegengaan en de leefbaarheid in de dorpen vergroten.”

Aansluiting regio

Maar het belangrijkste is dat treinen een bijdrage leveren aan de vermindering van CO2-uitstoot. ,,Van cruciaal belang als je de klimaatdoelen wilt halen”, aldus De Jong. Tweede-Kamerlid Schonis sprak al over de Lelylijn met zijn partijgenoot, staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat). Die liet vorig jaar overigens weten dat een snelle trein naar het Noorden niet snel rendabel zal zijn.

Vorige week lanceerde zij het plan om in 2040 tussen negen grote steden van het land elke tien minuten een trein te laten rijden. Schonis: ,,Ik zei: ‘Beste Stientje, een mooi idee, maar de regio’s moeten er ook een aansluiting op krijgen.”

De Lelylijn past perfect in dit plan, vindt hij. Hij denkt overigens niet dat die verbinding er voor 2040 zal liggen. Statenlid De Jong wil dat Gedeputeerde Staten van Fryslân in Den Haag gaan lobbyen voor het snelle Lelyspoor. Het geld moet volgens hem uit rijksfondsen komen.

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement