Compensatie én VVV-bon voor vermeende wanbetalers De Friesland

De klanten van De Friesland die onterecht zijn aangemerkt als wanbetaler worden gecompenseerd én krijgen een attentie als genoegdoening.

Dat laat woordvoerder Rob Propsma weten. Enkele van de kleine honderd gedupeerden reageerden verontwaardigd dat de zorgverzekeraar vrijdag tegen de Leeuwarder Courant zei dat ze eigenlijk allemaal al een betalingsachterstand hadden.

'Netjes betaald'

,,Ik had bijna een week tevoren netjes mijn premie betaald”, zegt een vrouw uit Dokkum, die anoniem wil blijven. Haar is een VVV-bon aangeboden als genoegdoening. Ook de 58-jarige Leeuwarder die zich eerder bij de krant meldde had geen betalingsachterstand. Beiden hebben wel een verleden als wanbetaler.

Volgens Propsma is de gemene deler van de gedupeerde groep dat ze allen te maken hebben gehad met betalingsachterstanden. Na een samenvoeging van de systemen van De Friesland en Zilveren Kruis zijn de klanten per abuis onterecht als wanbetaler aangemerkt bij het Centraal Administratie Kantoor. Volgens Propsma is dat vrijdag ongedaan gemaakt en merken de benadeelden dat vanaf maandag.

Alle klanten die door de fout schade hebben geleden worden gecompenseerd, zegt Propsma. ,,Daar bovenop krijgen ze persoonlijk excuses, om die kracht bij te zetten wordt er aan gedacht ook een VVV-bon aan te bieden.”

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement