Gerk Koopmans rijdt een proefrit met de Carver op het Zaailand.

Carver biedt fun en veiligheid

Gerk Koopmans rijdt een proefrit met de Carver op het Zaailand.

Circa dertig belangstellenden maakten donderdag een proefritje in de Carver, de overkapte, elektrische driewieler uit Leeuwarden. ,,Als geld geen rol zou spelen ... .”

,,Tje. Wat een apart gevoel. Wel wennen hoor. Heel anders dan het besturen van een auto. Maar wel lekker, vooral als je in een bocht hangt.” Pepijn Kuipers (21) uit Leeuwarden reageert zowel beduusd als enthousiast na een proefrit in de Carver door de Leeuwarder binnenstad. De langwerpige, elektrische, overkapte driewieler, die een maximale snelheid heeft van 45 km/uur, heeft zijn hart gestolen.

De prijs - bijna 9000 euro - weerhoudt hem van een aankoop. ,,Dat is een hoop geld en dan koop ik toch liever een tweedehands auto. Temeer omdat ik binnenkort in Buitenpost ga wonen. Maar als geld geen rol zou spelen, ja dan was de keuze snel gemaakt.”

loading  

Bedrijfsvoordeel

Tarek Laarif uit Deinum en ondernemer in Leeuwarden reageert eveneens positief. ,,Een leuke omheinde scooter en je zit echt zo op die 45 kilometer per uur. Het lijkt me echt gaaf om met de Carver naar klanten te gaan. Ik merkte nu al dat je veel bekijks hebt.” Een verkoper legt Laarif uit dat voor bedrijven de Carver goedkoper uitvalt dankzij fiscale regelingen. ,,Dan kost-ie circa 6600 euro.” ,,Aantrekkelijk”, zegt Laarif. ,,Maar uh, een beetje fietsen is voor mij ook wel goed.”

De Carver werd circa 15 jaar geleden gelanceerd, toen nog met een benzinemotor van Daihatsu en met steun van Jan Riedstra, de wijlen Leeuwarder vastgoedondernemer. Dat werd een flop doordat Toyota Daihatsu overnam en de samenwerking met Carver beëindigde. Uitvinder Chris van den Brink bleef echter geloven in zijn vinding en besloot zich toe te leggen op de elektrische versie.

,,En met succes en dat is vooral te danken aan de kanteltechnologie waardoor het ranke voertuig super wendbaar is in de bochten”, verklaart directeur en mede-eigenaar Anton Rosier. ,,De concurrentie, onder meer BMW, probeert het na te maken, maar het is ze niet gelukt.” Carver leverde vorige week de eerste voertuigen af vanuit de assemblagefabriek (de onderdelen worden gemaakt in Aziatische landen) aan de Celsiusweg in Leeuwarden. De orderportefeuille bevat circa 100 voertuigen en volgend jaar zullen het er rap duizend zijn, verklaart Rosier. Dat gaat uiteraard ook iets doen met de werkgelegenheid in Leeuwarden (nu tien medewerkers), maar ik noem geen aantallen. Dat klinkt zo opschepperig.”

Tussen auto, fiets en scooter in

Critici spreken van een luxe scooter, maar daarmee doen ze de Carver te kort, vindt Rosier. ,,De meerwaarde is dat je droog zit, je flink wat spullen mee kunt nemen en dat je veilig rijdt. Het heeft een sterke kooiconstructie. De Carver zit dus in een aantrekkelijk segment tussen elektrische fiets en scooter en de elektrische auto.” Dat verklaart ook de betrokkenheid van fietsenconcern Accell dat via een investeringsvehikel een minderheidsbelang heeft in Carver.

De Carver profileert zich als hip en fun. Bouwe de Boer, boegbeeld duurzame energie in Leeuwarden, benadrukte het grote belang hiervan. ,,Veel mensen beschouwen duurzame energie als moeilijk, lastig, duur. Producten als Carver laten zien dat die transitie ook heel leuk kan zijn.”

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct