CDA’ers, hang een poster voor je raam!

O, o Den Haag. ILLUSTRATIE LC

Een wekelijkse kijk op politiek Den Haag. In deze aflevering: campagnevoeren in coronatijd. ,,We moeten het zoeken in het ludieke.’’

Dit stukje had moeten gaan over PvdA, VVD en CDA, de partijen die alledrie een Friese kandidaat voor de nieuwe Tweede Kamer in hun top tien hebben staan. Maar de PvdA ontbreekt. Zowel campagneleider Wouter Booij als aanstormend talent Habtamu de Hoop (plek tien) en Christa Oosterbaan hielden zich deze week angstvallig onbereikbaar. De laatste twee kregen het dwingende partijadvies niet met journalisten te praten. Zij zijn alleen beschikbaar in positieve tijden.

Gelukkig staan de zaken bij CDA en VVD er een stuk gezelliger voor. Kabinet of geen kabinet, de verkiezingscampagnes voor 17 maart worden in kalk en cement gezet. En dat gaat in 2021 anders dan anders.

De Friese VVD werkt aan een digitale zoomstudio, onthult Marc van Niekerk-Thie , de provinciale VVD-campagnecoach. Van Niekerk gebruikt zijn eigen familie als testpanel en merkt steeds sterker dat fysiek campagnevoeren er dit jaar absoluut niet in zit. De VVD gaat niet aanbellen en deelt geen gadgets uit op straat. ,,We moeten het zoeken in het ludieke.’’

Landelijk zijn er ,,heel wat’’ reclameposters voor abri’s en bushokjes ingekocht. Er zal een enkel groot Fries verkiezingsbord langs de wegen verschijnen en een immense VVD-vlieger de lucht in gaan. Boegbeeld Aukje de Vries (plek acht) en de andere drie VVD-Tweede Kamerkandidaten gaan digitaal in gesprek. Kiezers worden gericht uitgenodigd middels een flyer met een QR-code waarmee ze kunnen inloggen.

De christendemocraten hebben Hildebrand Bijleveld aangetrokken als campagneleider. De oud-journalist, tevens zwager van CDA-minister Ank Bijleveld, vertelt opgewekt over de bijzondere tijd die komen gaat. Het Friese CDA gaat vol voor de fysieke zichtbaarheid. Bijleveld heeft wel honderd borden en spandoeken besteld, die rondom in de provincie langs wegen en pleinen zullen staan. ,,Alleen digitaal campagnevoeren vinden wij te mager.’’

loading

De trouwe achterban wordt in de watten gelegd. Het CDA is een beweging, doceert Bijleveld. Met kerst kregen de leden al persoonlijk een pakketje thuisbezorgd. ,,We zoeken de verbinding. We willen onze leden bemoedigen en hen het gevoel geven: je bent CDA’er. Juist in deze tijd.’’

Extra aandacht komt er voor posters achter het raam. In de vorige eeuw was het heel normaal dat CDA-stemmers met een groen affiche uitkwamen voor hun stemkeuze. Die oude tijden moeten terugkeren. ,,Kom er maar voor uit dat je bij het CDA hoort!’’ De partij laat dozen vol affiches drukken voor thuis. Net als folders (‘Investeer in Friesland, Stem CDA’) die huis- aan-huis worden bezorgd.

Harry van der Molen (plek negen) doet eigenlijk niets liever dan de straat op en in gesprek met echte mensen. Tot zijn grote teleurstelling moet hij dat plan grotendeels laten varen. Maar niet getreurd: ook het CDA, de partij die afgelopen weekeinde zo jammerlijk het nieuws haalde wegens haperende verbindingen tijdens het eigen partijcongres, gaat digitaal. Voor Bijleveld en de zijnen worden speciale sociale media-workshops opgetuigd.

Van Niekerk merkt voorzichtig op dat VVD’ers toch iets anders in elkaar steken. Liberalen zijn geen types voor een poster achter het raam. Coöperatief: ,,Maar wie dat wil kan er natuurlijk één krijgen.’’

De Lemster maakt korte metten met de gedachte dat politieke partijen goedkoop uit zijn met digitaal campagnevoeren in coronatijd. Meer dan ooit wordt er advertentieruimte ingekocht bij kranten en omroepen. De markt opgaan met folders en gadgets is een stuk goedkoper. ,,Dan ben je 50 euro kwijt voor bier en bitterballen na afloop. Nu 1200. Voor een zoomsessie.’’

saskia.van.westhreenen@lc.nl

Je kunt deze onderwerpen volgen
Friesland
O o Den Haag
Politiek