Bruggen Afsluitdijk vol met gebreken: provinsje woest

FOTO LC/ARODI BUITENWERF

Rijkswaterstaat weet al maanden dat de bruggen in de Afsluitdijk niet deugen. Ze vormen een gevaar voor de veiligheid . Het Friese provinciebestuur is woest.

,,Ik bin bûtengewoan ûntstimd’’, meldt VVD-gedeputeerde Klaas Kielstra. ,,Dit is hiel slim.’’ Hij vraagt vrijdag opheldering bij verkeersminister en partijgenoot Cora van Nieuwenhuizen.

Kielstra moest donderdag in een brief aan de Tweede Kamer lezen wat er allemaal mis is met de Afsluitdijk. De in 2016 geïnstalleerde software van het bruggen- en sluizencomplex deugt niet. Daardoor worden er soms verkeerde signalen doorgegeven; de brug staat open terwijl die dicht is of andersom.

Alleen dankzij ‘alert menselijk handelen heeft dit niet tot gevaarlijke situaties geleid’, aldus de minister van Infrastructuur en Waterstaat.

Extra wachters en waarnemers

Rijkswaterstaat kwam vorig jaar achter de gebreken. Sindsdien zijn er extra sluiswachters en technische waarnemers op de dijk geposteerd. Zij controleren met eigen ogen het open- en dichtgaan van de draaibruggen en sluizen. Ook zijn er extra camera’s geplaatst.

'Wy easkje foar ús boargers 100 prosint garansje op feiligens'

Het ministerie liet na de provinsje Fryslân hierover te informeren. Niet netjes, stelt Kielstra, die in Den Haag al maanden ijvert voor geld voor een brede sluis en een compleet nieuw bruggen- en sluizencomplex. ,,Wy ha altyd sein: dy brêgen binne ûnbetrouber. Mar dat it sa slim wie, wisten wy net. Dit is de kategory: hiel earnstich.’’

Het bedienings- en besturingssysteem bij zowel Kornwerderzand als Den Oever is in 2016 vernieuwd. Volgens de brief aan de Tweede Kamer rezen er vrij snel twijfels of de installatie wel deugde. Rijkswaterstaat startte een onderzoek. Daaruit bleek ‘een groot aantal gebreken op het gebied van software en technische componenten’.

Belangrijke levensader voor Friesland

Het kan tot twee jaar duren voordat beide complexen weer aan alle eisen voldoen. Dit voorjaar komt daarover meer duidelijkheid. Rijkswaterstaat kijkt intussen of de aannemer aansprakelijk kan worden gesteld.

De Afsluitdijk is een rijksweg. Kielstra zal in zijn gesprek met de minister hameren op een snelle en vooral goede oplossing. ,,Wy easkje foar ús boargers 100 prosint garânsje op feiligens.’’

De laatste grote storing dateert van juni. Verkeer stond toen anderhalf uur vast. Een jaar geleden, op 15 januari, liep de wachttijd zelfs op tot drie uur.

De Tweede Kamer maande de minister meermaals tot actie. De snelweg is voor Friesland een belangrijke levensader. Kielstra benadrukt ook het mentale aspect. ,,As je nei Skiphol moatte, dan ride je leaver in blokje om.’’ Rijkswaterstaat wilde donderdagavond niet reageren.