Het uitgebrande plezierjacht Carila Sis ligt deels onder water in de haven van Sneek. FOTO NIELS DE VRIES

Brandweer machteloos bij 'onblusbaar' hybride-jacht in Sneek

Het uitgebrande plezierjacht Carila Sis ligt deels onder water in de haven van Sneek. FOTO NIELS DE VRIES

Twee explosies en een brand die niet uit wil. Een Sloveens hybride-jacht in Sneek bezorgt de brandweer hoofdbrekens.

Afgezonken in de jachthaven naast de Houkesleat in Sneek, omsingeld door een rood oliescherm, ligt nog altijd het geblakerde plezierjacht Carila Sis. Na een explosie aan boord, op zaterdagavond 4 mei, vliegt het in brand. Het Sneker korps rukt eerst uit, met zes man. Vier van hen staan na een verkenning op het achterdek als ze verrast worden door een tweede, zware ontploffing. De brandweermannen – twee van hen slaan overboord – raken licht gewond. De impact van de gebeurtenissen galmen nog na in de kazerne. Immers: dit had veel slechter kunnen aflopen.

Lees ook: Brandweermannen Sneek in water geblazen door explosie op schip: 'We mogen van heel veel geluk spreken'

De brand stelt Brandweer Fryslân ook voor nieuwe uitdagingen. De Carila Sis wordt aangedreven door een combinatie van een elektromotor en een scheepsdiesel. Het blussen van een hybride vaartuig blijkt allesbehalve een ‘standaardoperatie’, al komen er steeds meer van zulke meer duurzame motorboten bij op de Friese wateren.

Brandgevaarlijk

De oorzaak is nog niet bekend, maar een defect in het elektrische systeem lijkt door die zware knallen aannemelijk. De Carila Sis is uitgerust met oplaadbare lithium-ion-polymeer-accu’s (‘Lipo-accu’) die ook in de auto- en botenbouw populair zijn om de snelle oplaadtijd en het grote vermogen. Brandgevaarlijk zijn ze ook, wanneer de temperatuur te veel oploopt en er gassen ontsnappen.

Hoe blussen

Marko Fennema van Brandweer Fryslân is hoofdofficier van dienst op die bewuste zaterdagavond. Een elektrische brand blussen, hoe pakt het korps dat aan? ,,Het is een lastig onderwerp in de brandbestrijding, want een accu is eigenlijk niet te blussen. Je wilt zo snel mogelijk koelen en blussen – onder water houden.’’ Blussen met schuim is juist geen optie. Dat legt een deken om de haard waardoor er geen zuurstof bij komt. ,,Maar de energie zit ín de accu.’’

Door de enorme hoeveelheid bluswater zinkt het plezierjacht die nacht. Twee dagen later wil de brandweer het met behulp van jachtwerf Abma op de kant halen voor technisch onderzoek. Tot hun schrik ontstaat er opnieuw rookontwikkeling in het karkas. Fennema: ,,Dat hebben we toen niet afgewacht. We hebben de boot meteen terug laten zakken en met water gevuld.’’ Een weekje laten liggen dus maar. Wetterskip Fryslân houdt de waterkwaliteit in de gaten.

Trial and error

Het uitgebrande jacht is van het type Greenline 33. De polyester schepen worden in Slovenië gebouwd. Op het dak liggen zonnepanelen die de accu’s opladen. De draden daarvan zijn inmiddels doorgeknipt. Vandaag wordt een nieuwe poging ondernomen om het schip te lichten. Fennema: ,,Het is voor ons ook trial and error . Ik had gedacht dat de accu’s in een dag leeg zouden zijn.’’

Toeval of niet, de explosie op de Carila Sis in Sneek staat niet op zichzelf. In ieder geval twee keer eerder zijn er ontploffingen op jachten uit de Greenline-vloot geweest. In 2012 en in 2017 zijn er in Duitse passantenhavens Greenline-jachten met een knal de lucht in gegaan. Bij het ongeluk in 2017, in Minden, raakten drie hulpverleners zwaar gewond.

Geen trend

De brandweer komt zulke ingewikkelde incidenten iets vaker tegen, maar Fennema kan niet van een trend spreken. ,,Het wordt landelijk in de gaten gehouden, maar dan moet je het echt over meerdere jaren bekijken. Hybride boten zijn zo nieuw, daar is hier nog niet veel over te zeggen.’’

Met kennis over branden in elektrische auto’s is de Veiligheidsregio Fryslân al veel verder. Een iPad in de tankautospuit bevat een database met de bouwtekeningen van alle automodellen. Daarop staat ook hoe de kabels door het chassis lopen. Fennema noemt een recent ongeval met een beknelling als voorbeeld. ,,Het slachtoffer moest uit de wagen geknipt worden. Maar er lopen ook stroomdraden met 400 Volt doorheen. Die wil je niet zomaar doorknippen.’’

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct