Het systeem leek zo goed te werken, maar de laatste tijd hapert de groene golf op de Overijsselselaan in Leeuwarden af en toe. Met gevaarlijke situaties als gevolg.

De groene golf. Of je nou voor- of tegenstander bent van dit verkeersregelsysteem op de Overijsselselaan, het werkt wel. Althans, het werkte. Na de start op 5 september hielden iedere dag meer mensen zich netjes aan de snelheid: 50 kilometer per uur. Dat levert dan ook wat op. Eenmaal in een groene golf hoeven bestuurders niet meer te wachten voor de verschillende stoplichten op de 1,5 kilometer lange weg tussen het kruispunt bij de McDonald’s (Goutum) en de Werpsterhoek.

Maar de laatste weken hapert de golf af en toe, in beide rijrichtingen. Terwijl het elektronisch bordje langs de kant van de weg met de kleine groene golfjes erop wél oplicht om aan te geven dat het systeem in werking is. Automobilisten rekenen er dan op dat het stoplicht dat zij naderen op tijd op groen springt en houden de vaart erin.

Nu dit soms niet gebeurt, gaan zij op het allerlaatste moment boven op de rem staan. Achteropkomende bestuurders die bekend zijn met de groene golf en ook rekenen op een vrije doortocht moeten eveneens vol in de ankers. Andere automobilisten rijden ‘gewoon’ door rood. In beide gevallen levert het gevaarlijke situaties op. Deze en vorige week ging het een paar keer net goed. Meerdere automobilisten wisten op het nippertje een botsing te voorkomen.

De gemeente Leeuwarden bevestigt dat er haperingen optreden en werkt aan een oplossing. ,,Dit heeft de aandacht. Het is niet handig’’, aldus woordvoerder Erik Krikke. ,,Een kwestie van finetunen . Dat is een continu proces. Wij doen dat zelf.’’

De 50-kilometer-maatregel op de Overijsselselaan is een belofte aan de bewoners van de wijk Techum, om de geluidshinder te beperken. Wethouder Thea Koster gaf eerder al eens aan dat een maximumsnelheid van 70 kilometer per uur beter past bij het (ruime) ontwerp van de weg, maar de afspraken zijn hard. Snelheidscontroles, waaraan vóór de invoering van de groene golf werd gedacht, vindt Koster nu niet meer nodig. Na aanpak van de hapering werkt de golf op zich goed, aldus de wethouder.

'Daarnaast blijven er bestuurders die sowieso door rood rijden, of de groene golf nou werkt of niet'

Er is meer aan de hand. Het laatste stoplicht voor bestuurders die de stad uit rijden, bij de Werpsterhoek, doet niet mee aan de groene golf . Bij de voorlaatste stoplichten (Techum in) versnellen automobilisten dus al, om bij het laatste stoplicht gewoon door groen te rijden. Veel mensen weten dit en halen hier moeiteloos de 70 kilometer per uur.

Daarnaast blijven er bestuurders die sowieso door rood rijden, of de groene golf nou werkt of niet, waarschijnlijk uit ergernis over de lage maximumsnelheid. Het kan ook te maken hebben met het feit dat zij moeten wachten voor stoplichten, terwijl er bij de zijwegen niemand staat. Een petitie op internet, in september gestart, om de snelheid te verhogen naar 70 kilometer per uur, is inmiddels 1100 keer ondertekend.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Friesland
Video
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct