Aquaduct Van Harinxma op radar Den Haag, Skarster Rien is 'te duur'

De brug in de A6 over de Skarster Rien. FOTO ARCHIEF

Een aquaduct onder het Van Harinxmakanaal in Leeuwarden in plaats van de huidige spoorbrug staat op de radar in politiek Den Haag.

Meerdere partijen vroegen er maandag aandacht voor tijdens een overleg over infrastructurele plannen. Kabinet en regio maken een plan dat komend voorjaar klaar moet zijn. Een aquaduct geeft lucht aan de woningbouwplannen die Leeuwarden heeft in dit gebied.

CDA-Tweede Kamerlid Mustafa Amhaouch vroeg wanneer de spoorbrug aan vervanging toe is. D66’er Rutger Schonis wees op de voordelen voor de woningbouw die met de komst van een aquaduct meer ruimte krijgt. Tijdwinst voor treinreizigers is er amper, maar dat mag van D66 niet het beletsel zijn.

Aandacht voor voordelen

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven benadrukte dat een meerwaarde voor de reiziger belangrijk is voor het rijk om de beurs te willen trekken. ,,We zijn in de fase van gesprek.’’ ProRail werkt mee aan een totaalplaatje voor het openbaar vervoer op de lijn Zwolle-Leeuwarden dat komend voorjaar klaar moet zijn. Daarin wordt nadrukkelijk ook gekeken naar de voordelen voor woningbouw.

De komst van een ander aquaduct, dat in de autosnelweg A6 onder de Skarster Rien, raakt steeds verder uit zicht. Alleen het CDA kwam ermee op de proppen. Minister Cora van Nieuwenhuizen herhaalde wat ze er eerder in de Tweede Kamer over zei: een aquaduct is te duur en er is hier geen sprake van ,,een bereikbaarheidsprobleem’’.

De brug, volgens Wytske Postma (CDA) ,,de laatste brug op de route Amsterdam-Groningen’’, krijgt in 2024 groot onderhoud. Dan worden het besturingssysteem en de slagbomen vernieuwd en kan hij weer mee tot 2050. De minister: ,,We zien er de noodzaak niet van. Nog los van wat het zou kosten’’.

Lelylijn inzet bij formatie

De Tweede Kamer debatteerde maandag over weg- en spoorprojecten die op stapel staan. De Lelylijn kwam zijdelings aan bod. Eerder dit jaar is afgesproken dat er nader onderzoek komt naar kosten en baten. De eventuele komst van de nieuwe spoorlijn van Lelystad naar Leeuwarden/Groningen zal komend jaar inzet worden van de kabinetsformatie.

Het CDA diende tijdens het overleg een motie in voor een ‘Deltaplan voor het Noorden’. Kamerlid Mustafa Amhaouch lanceerde dat idee afgelopen maand. Hij wil dat de ministeries van Infrastructuur, Binnenlandse Zaken en Economische Zaken samen met de regio een plan maken voor een ‘schaalsprong’ van Noord-Nederland. De Lelylijn, extra woningbouw en extra banen moeten daarin hand in hand gaan.

Het CDA wil dat de hoofdcontouren van zo’n Deltaplan voor het Noorden voor mei met de Tweede Kamer worden gedeeld. Van Veldhoven stemde in. ,,Daar gaan we mee aan de slag.’’

Lees ook| O, o Den Haag: Friese verlanglijst ontmoet lege beurs

Je kunt deze onderwerpen volgen
Friesland
Politiek