Amelanders willen snelle doorsteek vaargeul

Amelanders willen dat de bochten van de geplaagde vaargeul snel worden doorgestoken. Dat blijkt evenwel zo simpel niet, bleek dinsdag bij een informatieavond.

Een afgeladen kantine van de Burgemeester Waldaschool luisterde naar de plannen van Rijkswaterstaat voor het doorsteken van twee bochten in de vaargeul. Die maatregel is één van de voorgestelde ingrepen om de vertragingen op de lijn Holwerd - Ameland terug te dringen.

Minuten tijdswinst

De Vloedgeul is als eerste aan de beurt om doorgestoken te worden. Het werk moet half 2019 beginnen. De ingreep moet voor zes minuten tijdswinst zorgen; met het doorsteken van een tweede bocht komt daar nog eens vier minuten bovenop.

Eilander Sieds Tuinenga vroeg zich staande de bijeenkomst af waarom er niet voor is gekozen om de bocht rechtdoor door te steken, wat een tijdswinst van liefst acht minuten zou opleveren. Die route is niet ideaal, hoorde hij van morfoloog Ernst Lofvers, Marijke Cordes van adviesbureau Lievense en Rijkswaterstaat-directeur Mieke Attema. Die strekt namelijk recht door een zandplaat waar weer veel risico is op opnieuw dichtslibben.

Voor het doorsteken van de Vloedgeul moeten alle vergunningen eind november binnen zijn. De aanbesteding start begin 2019.

Vertragingen niet acceptabel

Voor het doorsteken van de Reegeul, net onder Ameland, is eerst meer onderzoek nodig naar de mogelijke effecten op de natuur. Dit gaat de komende maanden van start.

Gedeputeerde Klaas Kielstra stelt aan het eind van de avond dat de vertragingen van en naar het Waddeneiland niet acceptabel zijn. Als het aan hem ligt wordt er in de toekomst veel meer met de bewoners van het eiland gepraat. Die opmerking vind gehoor in de zaal, waar het publiek veelvuldig aangeeft gehoord te willen worden en mee wil praten over het hoofdpijndossier.

Eilander Peter Raadjes vindt de bochtafsnijding in eerste instantie een goed plan, mits het wel op korte termijn allemaal uitgevoerd word. “Niet alleen deze bocht maar ook daar bij de Reegeul. En ze moeten toch ook kijken naar andere boten in de toekomst, met misschien wel minder auto’s.”

Ook wethouder Theo Faber gaf onlangs te kennen dat de voorbereidingen voor de doorsteek van de Vloedgeul te lang hebben geduurd. Voor de Reegeul moet dat sneller, stelde de portefeuillehouder.

Brede discussie

Meerdere aanwezigen stelden dat er mogelijk een bredere discussie gevoerd zal moeten worden over hoe bereikbaar Ameland wil zijn, en wat verstandig is voor het eiland.

In 2029 verloopt de concessie aan Wagenborg, en dergelijke grote vraagstukken moeten bij voorkeur ruim voor die tijd beantwoord zijn, zodat ze meegenomen kunnen worden in de nieuwe concessieverlening.

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement