Alle tractors een kenteken

Alle tractoren op de openbare weg moeten een kenteken krijgen. Vakorganisatie LTO Nederland is om. Vanmiddag debatteert de Tweede Kamer erover.

Nederland is het enige land in Europa en ver daarbuiten waar tractoren nog geen kenteken hebben. De Tweede Kamer wist invoering keer op keer te keren, maar de Europese Commissie dwingt er toe. De kentekenplicht geldt als vorm van registratie die nodig is voor invoering van een verplichte apk-keuring voor naar schatting een kwart van de 270.000 tractoren die technisch sneller kunnen rijden dan 40 kilometer per uur. Het systeem gaat vermoedelijk in per 1 januari 2019.

Snelle tractoren

LTO gaat akkoord, mits de snelle tractoren dan ook legaal met 40 kilometer per uur de gemeentelijke en provinciale weg op mogen. ,,Verkeersveiligheid staat voor ons voorop’’, zegt woordvoerder Maarten Leseman. ,,De apparaten worden steeds zwaarder, ze kunnen steeds harder.’’ Trekkers die op het erf blijven worden vrijgesteld. Dan gaat het om lichtere tractoren die bij voorbeeld helpen bij het voeren.

LTO pleit voor een simpel hanteerbaar systeem ,,Het moet niet leiden tot een onnodige papierwinkel.’’ Een jaar geleden werd een wetsvoorstel door de Tweede Kamer nipt verworpen. Deze zomer is Nederland door Europa in gebreke gesteld.

'Nederland is het Asterix en Obelix van Europa'

Koepelorganisatie Cumela, die de loonbedrijven vertegenwoordigt, trekt vanmiddag met een petitie en met tractoren naar het Plein in Den Haag om de wens kracht bij te zetten. ,,Nederland is het Asterix en Obelix van Europa’’, zegt Hero Dijkema. ,,Roemenië, Jordanië, Algerije, Marokko, je kunt het zo gek niet bedenken of tractoren hebben er een kenteken. Behalve hier.’’

De mechanisatiebedrijven zullen de keuringen verzorgen. Met een kentekenbewijs en -plaat is een boer voor drie tientjes klaar. De keuring kan worden uitgevoerd tijdens regulier onderhoud. Veel bedrijven bereiden zich al voor op extra werk. Daaronder is mechanisatiebedrijf Jan Hoogland uit Joure, dat zijn personeel certificeert voor de klus. Hoogland is ,,grut foarstanner’’ van de verplichte keuring. ,,At wy in trekker ynruilje by de boer, dan is dat altyd de bêste fansels. Mar dan sitte der dochs gebreken yn. De remmerij, lekkaazjes, der is gauris wat mis.’'

Vertrek Samsom reed stemming in de wielen

Het vertrek van Diederik Samsom als leider van de PvdA reed vorig jaar invoering van het tractorkenteken in de wielen. Het wetsvoorstel werd op 13 december kielekiele gekeerd, met 69 stemmen voor en 71 stemmen tegen. Samsom vertrok die dinsdagmiddag na de verloren lijsttrekkersverkiezing van de PvdA. Hij verliet de vergaderzaal na een afscheidswoord en met een bos bloemen op zak toen de hectische stemming begon. Zijn opvolger werd een dag later geïnstalleerd. De PvdA was voor invoering van de kentekenplicht. Tegenstanders waren CDA, VVD, SGP en PVV.

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement