Acht extra mensen beveiligen bruggen Afsluitdijk

Problemen bij sluizen en bruggen Afsluitdijk ANP

De fout in de software van bruggen in de Afsluitdijk is sinds de zomer bekend. Eind november kwamen er extra wachters en camera’s voor de veiligheid.

Donderdag, bijna twee maanden later, trad verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen naar buiten met de bedieningsproblemen, die als ernstig worden gekwalificeerd. Het kwam haar op een gepeperde reactie te staan van Fries gedeputeerde Klaas Kielstra.

Vrijdag is de lucht geklaard. Kielstra belde met de minister en zij verzekerde hem dat alles in het werk wordt gesteld voor een veilige oversteek. Minister en gedeputeerde zullen elkaar voortaan via WhatsApp op de hoogte houden.

Lees ook: Bruggen Afsluitdijk vol met gebreken: provinsje woest

Maar waarom duurt het toch allemaal zo lang met die Afsluitdijk? Woordvoerder Sylvia de Bres van Rijkswaterstaat legt uit.

,,In de zomer werden de eerste signalen bekend. Er is toen besloten extra schouwers in te zetten op de brug. In november zijn de problemen aan de bediening en besturingsinstallatie duidelijk geworden. Sinds eind november worden per dienst vier extra mensen ingezet voor alle objecten. Er zijn twee diensten, dus acht mensen in totaal. En er zijn extra camera’s opgehangen.’’

Waarom hoorde het Friese provinsjebestuur niets?

,,De minister heeft eerst de Tweede Kamer geïnformeerd. Hierna volgen de overige partijen.’’

Wat gaat er fout met de bediening van de bruggen?

,,Sluismeesters zijn er altijd scherp op dat ze alleen draaien als het veilig is. Daarbij letten ze ook op het verkeer en de installatie. Voorbeeld: Ze krijgen een melding op het scherm dat de slagbomen gesloten zijn, terwijl dar niet zo is. Ander voorbeeld: De bedienmonitor geeft aan dat de brug nog een stuk open staat, terwijl het camerabeeld laat zien dat de brug gesloten is.’’

De softwaresystemen zijn in 2016 vernieuwd. De vervanging maakte deel uit van een grotere opdracht waarbij ook de remmingwerken werden vervangen en de schut-sluizen gerenoveerd. Rijkswaterstaat onderzoekt nu ,,hoe het proces van oplevering van de aannemer en de acceptatie van het werk door Rijkswaterstaat heeft plaatsgevonden’’.

Waarom is er nog een halfjaar nodig voor extra onderzoek?

,,Op dit moment zijn er problemen aangetoond, maar het is nog niet bekend waardoor die exact worden veroorzaakt. Om dit te onderzoeken moeten er testen worden gedaan en geanalyseerd, zodat we de juiste maatregelen kunnen treffen.’’

En dan?

,,Als het tegenzit, zou het twee jaar kunnen duren voordat alles weer werkt. We moeten ook rekening houden met andere projecten, zoals de versterking van de Afsluitdijk, om de hinder voor gebruikers zoveel mogelijk te beperken.’’

De VVD-fractie in de Tweede Kamer heeft inmiddels vragen gesteld. De fractie wil onder meer weten of soortgelijke problemen en potentieel gevaarlijke situaties zich ook elders bij bruggen kunnen voordoen.