Hulp voor mensen met ADHD is vaak gericht op de problemen. De ADHD Academy kijkt vooral naar mogelijkheden. Oprichter en ervaringsdeskundige Remko Sterken: ,,Laat ADHD voor je werken in plaats van tegen je.’’

,,Met ADHD kun je prima een succesvol leven leiden.’’ Remko Sterken (40) uit Leeuwarden zegt het met overtuiging en noemt zichzelf het levend voorbeeld van deze stelling. Het is niet ondanks, maar dankzij zijn ‘volle hoofd’ dat Sterken heeft kunnen bereiken wat hij wil. ,,Veel mensen met ADHD denken dat de aandoening hen alleen maar beperkt. Niets is minder waar. Zonder die energie had ik niet gekund wat ik allemaal heb gedaan.’’

Sterken was achttien toen hij te horen kreeg dat hij ADHD had. Hij werd getest omdat hij een zeer energieke scholier was, impulsief en chaotisch. Met de diagnose kreeg hij ook te horen dat hij maar niet al te hoge doelen in zijn leven moest stellen. Dat zou alleen maar op teleurstellingen uitlopen. ,,Ik had het nu eenmaal en moest er maar mee leren leven. Dat idee.‘’

Het is een boodschap die nog altijd wordt uitgedragen, stelt Sterken. Veel hulpverleners in de geestelijke gezondheidszorg focussen volgens hem op de problemen waar ADHD’ers tegenaan lopen. ,,Hulpverlening is vaak gericht op medicatie, een beetje uitleg van wat ADHD is en het aanleren van simpele tips en trucjes. Maar een doosje pillen, een timer en een agenda helpen je niet echt vooruit in het leven. Mensen gaan hun eigen conclusies trekken: ik kan niet studeren, ik krijg nooit een passende baan, mijn relaties zullen mislukken.’’

Met de pas opgerichte ADHD Academy in het Leeuwarder gezondheidscentrum Rengersstate hoopt Sterken het verschil te maken. Hier begeleidt hij met vijf andere coaches kinderen, jongeren en volwassen met ADHD. Zijn boodschap: ,,Laat ADHD voor je werken in plaats van tegen je.’’ Ook worden er trainingen en workshops gegeven aan ouders, leerkrachten en andere professionals.

ADHD Academy

Sterken: ,,Generaliserend kun je zeggen dat mensen met ADHD minder goed luisteren, niet stil kunnen zitten, impulsief gedrag vertonen, veel woorden gebruiken en minder focus hebben. Maar ze zijn ook vaak sensitief, creatief, snelle denkers en probleemoplossers. Echt heel leuke mensen. En deze positieve eigenschappen blijven vaak onderbelicht.’’

De ADHD Academy heeft als missie om ‘het onderbenutte potentieel van mensen met ADHD te vergroten’. Eerder stond Sterken aan de wieg van het huidige ADHD centrum Nederland. Hier werkte hij met dezelfde blik: kijken naar de mogelijkheden. Sterken somt op: ,,Waar ben je goed in? Wat vind je leuk? Wat wil je bereiken? En hoe gaat dat lukken?”

Het stempel ADHD is niet onomstreden. Onlangs deden journalisten van platform Investico onderzoek naar ADHDcentraal, een winstgevend bedrijf waar bijna niemand zonder diagnose de deur uitloopt. En in deze krant signaleerde onderwijswetenschapper Bert Wienen eerder dat te hoge verwachtingen van jonge kinderen kunnen leiden tot misinterpretatie van druk gedrag.

Symptomen ADHD

Sterken erkent dat overdiagnostisering op de loer ligt. ,,ADHD is een lijstje met symptomen, maar wordt pas een beperking als je slecht functioneert binnen een gezin, op school, op het werk, in een relatie. Dan heeft iemand dus ook gewoon ondersteuning nodig. Ik zou willen dat het anders was, maar zonder diagnose krijg je geen verwijzing naar de juiste hulp en dus ook geen financiering.’’

Met een vroege diagnose kun je veel ellende voorkomen, zegt Sterken. ,,De helft van de mensen die bij ons binnen komen, hebben bijkomende problemen. Ze worstelen met hun relatie, lopen tegen dingen aan op het werk of hebben schulden. Een kwart kampt met een verslaving en gebruikt verdovende middelen als zelfmedicatie.’’

Met z’n Academy richt Sterken zich niet alleen op de mensen met ADHD alleen, maar ook op hun omgeving. ,,Werknemers met ADHD hebben heel veel ideeën, maar maken niet alles af. Niet elke manager gaat daar goed mee om. En kinderen in de klas horen vaak: zit even stil, hou je mond, werk even door. Kortom: je bent lastig en functioneert niet. Dit soort boodschappen is funest voor het zelfbeeld van een kind. Wij helpen leerkrachten anders kijken.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Friesland
Onderwijs
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct