Zijn winterbanden geldklopperij van de autobranche of bieden ze ’s winters extra veiligheid op de weg? De discussie laait hoog op door een Britse bandentest waaruit blijkt dat winterbanden in ons klimaat niet zo veel nut hebben, tenminste als het niet sneeuwt.

Het lijkt het ultieme onderzoek: banden testen op een overdekt circuit in Finland waar de weersomstandigheden tot op de graad beheerst worden. En wat blijkt: all-seasonbanden en zomerbanden doen het beter dan winterbanden in een Brits en vergelijkbaar Nederlands klimaat. Typisch een test die leidt tot hoongelach en verhitte discussies bij het koffieapparaat. ,,Heb je het gelezen? Winterbanden zijn nutteloos, het is oplichterij!’’ De discussie is niet nieuw; ieder najaar staan autofora er vol mee.

Meningen

Hoe zit het nou? Zijn winterbanden nodig in Nederland? Het antwoord blijft bij meningen, en daardoor blijft de discussie eeuwig duren, want goed wetenschappelijk onderzoek naar nut en noodzaak van winterbanden in ons land is nooit gedaan.

Paul de Waal van brancheorganisatie Bovag: ,,Ja, ze zijn nodig. Die lamellen in het profiel klauwen er bij sneeuw en gladheid echt in. Als je dat niet gelooft, prima. Maar wij vinden doorrijden met zomerbanden niet verstandig. Dat rubber wordt keihard onder de 7 graden.’’

Neal Oddens, van de Bandenconcurrent: ,,Ja, kijk, eh… Met die paar dagen sneeuw in Nederland denk ik dat winterbanden niet heel belangrijk zijn.’’

All seasons

Markus van Tol van de ANWB: ,,Wij testen al twintig jaar zomer- en winterbanden met onze Europese zusterorganisaties en we doen dat veel uitgebreider dan die Britten. Ons advies: winterbanden in de winter, zomerbanden in de zomer. En voor mensen die geen banden willen wisselen: all seasons.’’

Een betere wegligging, meer grip en dus ook een betere verkeersveiligheid, is de gedachte achter winterbanden. Maar veiligheid is van meer afhankelijk dan de banden, niet in de laatste plaats van het gedrag van de bestuurder. Wie denkt dat hij onfeilbaar is omdat de auto winterbanden en vierwielaandrijving heeft, kan alsnog in een verraderlijke slip terechtkomen door roekeloos rijgedrag. In Zweden bleken ambulance-chauffeurs na een slipcursus vaker betrokken te zijn bij een ongeluk: ze waren meer risico’s gaan nemen.

Bestuurder

Winterbanden worden gemaakt van een zachter rubber en hebben daardoor bij koude meer grip, het profiel met lamellen zorgt voor grip in de sneeuw. Ongeveer een derde van de Nederlandse auto’s rijdt op die speciale sneeuwbanden. Zomerbanden zijn de standaardbanden, de helft van de automobilisten rijdt er altijd op. All-seasonbanden (15 procent marktaandeel) worden steeds populairder, ze hebben eigenschappen van beide types en lijken gemaakt voor Nederlandse weersomstandigheden.

,,De beste band is voor iedereen anders’’, stelt bandenbrancheorganisatie Vaco. Wintersporters kunnen niet zonder winterbanden, want op sneeuw presteren ze ontegenzeggelijk veel beter dan zomerbanden. Sterker: in Zwitserland en Oostenrijk zijn winterbanden verplicht. In Franse wintersportgebieden ook. Wie in de wintermaanden naar Luxemburg of Duitsland gaat, moet op winterbanden rijden als er winterse omstandigheden zijn.

Nederland kent niet zo veel winterse dagen en als het sneeuwt, smelt het meestal meteen. Volgens het KNMI zal sneeuw door klimaatverandering steeds zeldzamer worden, maar niet onmogelijk. Twee jaar geleden was Nederland in december dagenlang spierwit. In Deelen viel zelfs een pak sneeuw van 28 centimeter dik. Er ontstond een ware stormloop op winterbanden.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Extra
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct