Van 8 tot en met 14 maart is het de Nationale week zonder vlees, een week om je te inspireren vaker vegetarisch te eten. Er zijn allerlei goede redenen om te minderen met vlees, maar als je gewend bent aan aardappelen, groente en een karbonaadje of kip met saus en rijst kan dat nog best een opgave lijken. Hoe pak je dat aan?

Denk niet dat je meteen volledig vegetarisch moet gaan eten, adviseert Jelle Hoeksma. Hij is chef-kok bij Achterwerk, een restaurant in Groningen waar op hoog niveau veganistisch gekookt wordt. Nu de horeca dicht is, verzorgen ze complete driegangenmenu’s die je thuis alleen nog af hoeft te maken.

„Je kunt het ’t beste gefaseerd aanpakken”, zegt hij. „Elke slavink die je minder eet is meegenomen. Ga bijvoorbeeld eens tellen hoe vaak je vlees eet in de week en haal daar 1 maaltijd vanaf. Of doe het een week om te proberen, dat telt ook al.”

Varieer met groente

Bij Achterwerk koken ze weliswaar veganistisch, „maar we zijn niet zo activistisch”, vertelt Hoeksma. „We zetten in op flexitariërs, we willen hen laten zien dat je niet hoeft in te leveren op lekker eten. Met plantaardige ingrediënten koken dwingt je om creatief te zijn. De traditionele Franse keuken gebruikt bijvoorbeeld heel veel boter en room, hoe doe je dat zonder die dingen? Dan moet je vernieuwende oplossingen vinden.”

loading

Als thuiskok moet je die creativiteit vooral in groentes zoeken die je nog niet zo goed kent, raadt hij aan. „Vroeger kookte ik weinig met groenten, en altijd dezelfde vier soorten. Terwijl er zoveel te krijgen is in dit land. Je wilt dat hele spectrum gebruiken. En varieer dan ook met bereidingstechnieken. Paksoi of Chinese kool kun je bijvoorbeeld heel goed grillen, dat zorgt ook voor veel meer smaak. Je hoeft het niet allemaal tot snot te koken.”

Om het mensen makkelijk te maken zijn er allerlei kant-en-klare vleesvervangers te koop in de supermarkt, en die zijn prima, zegt Hoeksma. Maar als je echt lekker wilt koken zonder vlees, kun je beter iets maken dat daar niet op leunt. „Bij Achterwerk willen niet een soort meat-shaped hole opvullen. Wij willen een heel nieuw gerecht neerzetten.”

Alternatief om umami te bereiken

Wat daarbij vooral belangrijk is: zorg voor voldoende smaak. Vlees geeft een lekker hartig smaakje aan eten, dat ook wel umami genoemd wordt. Dus als je een gerecht zonder vlees maakt, wil je daar een alternatief voor vinden.

loading

Halloumi is dan erg lekker, zegt Hoeksma: dat is een Cypriotische schapenkaas met een zilte smaak die je kunt bakken zonder dat hij smelt. Vroeger moest je daarvoor naar de Turkse supermarkt, maar tegenwoordig kun je hem ook bij de gewone grootgrutter krijgen. „Of zeewier, dat is een tikje avontuurlijker, maar je kunt er hele toffe dingen mee doen: lekker roerbakken met een uitje en paprika, bijvoorbeeld. En zeekraal groeit hier gewoon bij de Waddenzee.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Extra
Eten & drinken
Instagram
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct