Wil je je kerstkilo's kwijt? Tien alternatieven voor de sportschool

Foto: Shutterstock

Nu de sportscholen, zwembaden en sporthallen dicht zijn, hoeft dat geen reden te zijn om meer op de bank te hangen. Wij hebben tien alternatieven voor je voor de sportschool gevonden zodat je toch nog in beweging kunt blijven.

Dat je door voldoende te bewegen gezond, fit en vrolijk kan blijven, dat wisten we al. Zo wordt de kans op hoge bloeddruk, hart-en vaatzieken, longklachten, depressie, suikerziekte en vele andere chronische ziekten door bewegen en sporten op langere termijn stukken kleiner. Echter, in deze tijden van het coronavirus, komt bewegen en sporten onder druk te staan. 10 tips

Schoonmaken

Ga poetsen. Het zal misschien je hobby niet zijn, maar je beweegt wel en hoort dus thuis in het rijtje alternatieven voor de sportschool. Door je auto te wassen, de vloer te dweilen, te stofzuigen of door je ramen te lappen heb je een prima workout. Daar komt bij dat je er ook nog een schone auto of een schoon huis van krijgt

Dansen

Ben je gek op muziek en kost het je altijd veel moeite om stil te zitten? Ga dansen. Je kan het alleen doen of met je huisgenoten. Of nodig eens een vriendin uit om even een half uurtje te swingen op jullie favoriete muziek. Dansen verstevigt je spieren en versterkt je hart en longen. Ga je helemaal uit je dak, dan kun je het vergelijken met een workout. Dansen werkt daarbij ook ontspannend. Je denkt even niet na over je werk of aan dingen waar je van gaat piekeren. Echt even ontspannen dus en daarnaast kun je calorieën verbranden.

loading

Gamen

Nintendo had jaren geleden groot succes op de fitnessmarkt met bewegingsgames als Wii Fit. Hierin moest je op een bijgeleverd bord balanceren om sportoefeningen voor de tv uit te voeren, maar ook tennis, bowlen, boksen, yoga doen. Alles voor een leuke workout. Met het nieuwe Ring Fit Adventure hoopt het gamesbedrijf dit succes te herhalen. Je beweegt bij de Nintendo met een pilatesring die je aan je spelcomputer koppelt. Ben je gek op dansen en op gamen en heb je een Playstation of X-box, neem dan Just dance. Een spel waar je heerlijk mee uit je dak kunt gaan. Maar ook boksen op de spelcomputer is erg leuk. En doe je het samen met iemand dan kun je er ook nog een wedstrijd van maken.

Hardlopen

Ja mag nog gewoon hardlopen. Het RIVM adviseert echter wel om contact met anderen te vermijden en minimaal 1,5 meter afstand te houden. De komende tijd kun je je trainingen dus het best alleen afwerken. Mocht je toch samen met een ander persoon gaan trainen, blijf dan op gepaste afstand van elkaar.

Hier vind je wat tips:

Een beginnersschema

De warmingup

Fietsen

Fietsen is toegestaan, ook nu we in een lock-down zitten. Bewegen is goed en draagt bij aan een gezond en sterk lichaam. Het verhoogt je fitheid en houdt je op gewicht. Regelmatig fietsen geeft je een lekker gevoel en vermindert de kans op ziek zijn. Ga niet in groepen fietsen, ga alleen op pad. Wil je tóch samen fietsen, bijvoorbeeld met je partner of fietsvriend? Dat mag. Woont degene niet bij je in huis dan moet moet je minimaal 1,5 meter afstand tot elkaar houden. Raak onderweg zo weinig mogelijk aan en was je handen goed als je weer thuis bent. Zoek de drukte niet op.

loading

Touwtje springen

Maak weer kennis met het springtouw. Met deze work-outs bouw je snel een conditie op en je krijgt er nog een strakker lichaam van ook. Touwtje springen is goed voor je coördinatie, uithoudingsvermogen, voetenwerk, timing, beweeglijkheid, kracht, snelheid en explosiviteit. Je kunt het prima in huis doen als je een hoog plafond hebt of in de tuin. Meer gezondheidsvoordelen van touwtjespringen.

Hoelahoep

Ben jij al aan het hoelahoepen? Muziekje erbij en draaien maar met die heupen. Van links naar rechts, rechts naar links, van boven naar beneden en weer terug. Bewegen is nog nooit zo leuk geweest. En je wordt er ook nog superfit van. En je kunt het prima in huis of in de tuin doen. Daar komt bij dat het voor iedereen geschikt is. Jong of oud. het maakt niet uit. Hier lees je hoe gezond de hoelahoep is.

Traplopen

Traplopen is hartstikke gezond. En woon je in een flat dan heb je helemaal geluk. Ga dan een van de benedenverdieping naar de bovenste etage met de trap en weer terug. Hartstikke goed voor je conditie en voor je beenspieren. Bij het traplopen gebruik je 50 procent van de maximale kracht in je knieën en liefst 85 procent van de power die je met je enkels bij een uiterste inspanning kunt ontwikkelen. Met traplopen verbrand je meer kilocalorieën dan met hardlopen. Grof gesteld verbrand je per traptrede ongeveer 0,17 calorie. Mensen die wat meer vet op de botten hebben verbranden zelfs nog meer calorieën omdat ze ook nog hun gewicht naar boven moeten dragen. Meer voordelen van traplopen

loading

Skeeleren of rolschaatsen

Skeeleren of rolschaatsen mag ook nog gewoon. Als je maar afstand houdt van andere mensen. Rolschaatsen of skeeleren is ook voor volwassenen hartstikke leuk om te doen en nog goed voor je lijf ook! Skaten is namelijk een mooie cardiotraining die zorgt voor een goede conditie. Ook gebruik je veel spieren zoals je beenspieren en je bilspieren. Omdat balans erg belangrijk is, train je ook meteen je buikspieren en je onderrugspieren. Meer over rolschaatsen

Powerwalken

Wat is power walking? Zoals de naam al aangeeft is het niets meer dan wandelen maar dan met een beetje meer power. Oftewel je gaat het tempo verhogen. Het gemiddelde looptempo als je bijvoorbeeld een blokje om gaat of de hond uitlaat is 5 km/uur. Nu ga je daar minstens 1 km/ uur aan toevoegen want powerwalken doe je namelijk met een snelheid tussen de 6 – 9 km/uur. Meer over powerwalken .