Waarom wandelen goed voor je is

FOTO SHUTTERSTOCK

Bewegen is gezond. Je wordt er fit van, je bent in beweging en lekker buiten. Bovendien hoef je het niet te leren, want wanneer je kunt lopen, kun je ook wandelen en je hoeft niet superfit zijn om het te doen. Dat zijn al de eerste redenen waarom je zou moeten wandelen. Hier onder volgen er meer.

Uit een onderzoek uit 2016 doet blijken dat regelmatig in de natuur zijn, goed is voor de gezondheid van onze hersenen. Combineer dat met wandelen en je slaat twee vliegen in een klap. Volgens onderzoeker James Levine zitten we teveel. En dan vooral te lang. Soms urenlang achter elkaar. Vaker opstaan en even een stukje wandelen is daarom belangrijk. Heb je een kantoorbaan? Loop dan eens een rondje als je iemand moet bellen of in je lunchpauze. Studies uit Amerika, Engeland en Australië bevestigen dat even een stukje lopen goed voor je is.

Gewoonte

Eigenlijk zou je van dat lopen een gewoonte moeten maken. Er is de laatste jaren veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het aanleren van nieuwe gewoonten. Een van de redenen waarom dat vaak mislukt komt omdat we teveel in een keer proberen te veranderen of omdat we teveel resultaat in een keer verwachten. Ga je lopen om wat kilo’s kwijt te raken? Verwacht dan niet dat je de eerste kilo’s al kwijt bent na een paar rondjes.

loading

Wandelkleding

Een voordeel van lopen is dat je dat ook gewoon in je normale kloffie kunt doen. Oke, wandelen op hoge hakken, raden we je niet aan, maar je hoeft je niet beslist in een sportoutfit te hijsen. Wat geschikte schoenen zijn, verschilt per persoon. Dit hangt onder meer af van de vorm van je voeten, van je looptechniek en van je lichaamsgewicht. Belangrijk is dat je schoenen in ieder geval voldoende steun geven aan je voeten. Ze mogen niet knellen, maar ook niet te los zitten. Slappe gympen of slippers zijn daarom af te raden, zeker als je langere afstanden gaat lopen. Om zeker te weten dat schoenen bij jouw voeten passen, is het verstandig om naar een gespecialiseerde winkel te gaan. Hier kun je goed voelen hoe de schoenen zitten en bovendien kun je hier advies krijgen.

Preventie diabetes

En je hoeft niet meteen kilometers af te leggen, een paar keer per dag een klein rondje lopen is ook bewegen. Zeker voor mensen die nog niet veel aan lichaamsbeweging doen, maar dat eigenlijk wel zou willen, is wandelen een van de beste activiteiten. Uit een onderzoek bleek dat een paar minuten lopen na het eten al een goed preventiemiddel is tegen diabetes. Omdat je spieren aan het werk gezet worden, gaat dat een stijging van de suikerspiegel tegen.

Samen doen

Je kunt met anderen wandelen. Zelfs als ze fitter of minder fit zijn dan jij bent. Begin eerst wel rustig. Ga niet meteen de eerste dag 10 kilometer lopen. Je lichaam moet eerst wennen aan het bewegen. Start je te snel dan zul je je voornemen om vaker te wandelen waarschijnlijk niet volhouden. Iedereen kan het doen. Ook al zijn het korte routes.

Goed voor afweersysteem

Volgens professor neuropsychologie Erik Scherder houdt een dagelijkse wandeling je hersenen gelukkig. Ook versterkt lichamelijke beweging je afweersysteem. Door meer te bewegen verklein je het risico op diabetes 2 en hart- en vaat ziekten. ,,In je lichaam zitten verschillende stofjes die alle ongewenste indringers opvreten. Deze stofjes worden onmiddellijk actief als je gaat bewegen. Vooral matig intensieve beweging zoals wandelen is goed”, aldus Scherder.

Verlaagt je stressgevoel

Als je beweegt, dan activeer je de hersenschors. Die zorgt ervoor dat er een rem komt op al die gebieden in je brein die zorgen voor negatieve gevoelens, je niet lekker voelen of gestrest zijn. Door te wandelen zet je een goede stap om je stemming te verbeteren.

loading

Je wordt creatiever

Tijdens het wandelen word je cognitief minder belast. Je komt even tot rust en er wordt een netwerk in je brein actief dat creativiteit in gang zet. Het zal je opvallen tijdens het lopen dat zich vaker oplossingen aandienen voor dingen waarover je liep te piekeren. Dit gebeurt het vaakst als je in de natuur wandelt. In de stad moet je meer opletten, dat is stressvoller. Van de natuur kun je genieten wat weer een verrijking is voor je hersenen.

Voordelen van wandelen

  • 12 minuten wandelen is waar te nemen in humeur, focus, veerkracht en zelfvertrouwen
  • wandelen is laagdrempelig
  • Wandelen is goed voor je lijf. Ons lichaam is zelfs zeer geschikt voor die vorm van beweging.
  • Je hebt weinig kans op blessures. Tenzij je overdrijft en meteen de eerste dagen al wandelingen gaan maken van een kilometer of 15
  • Je hebt niet een topconditie nodig. Wandelen is dus voor iedereen geschikt
  • Het is gemakkelijk vol te houden
  • Je hebt geen speciale kleding nodig. Wandel je wat langere afstanden dan adviseren we wel een paar wandelschoenen
  • Het helpt om je hoofd leeg te maken
  • Het is goed voor je hart-en bloedvaten
  • Je bent lekker buiten. En van een beetje regen smelt je echt niet
  • Je kunt het samen doen maar ook alleen
  • Zelfs met weinig energie kun je lopen
Je kunt deze onderwerpen volgen
Extra
Gezond leven