Voorkom werkstress met deze vijf tips

FOTO PIXABAY

Het is deze week de week van de werkstress. Hoeveel werkenden hebben hier eigenlijk echt last van? In 2019 hadden 1,3 miljoen Nederlandse werkenden last van burn-outklachten, zo becijferde TNO. De kosten voor verzuim zijn opgelopen tot 3,1 miljard euro per jaar. Genoeg reden om werkstress te willen voorkomen. Hoe? Met deze vijf tips voor werknemers en werkgevers.

Een te hoge werkdruk. We hebben er allemaal weleens last van. Vaak gaat het om een korte periode waarna het vanzelf weer beter gaat. Maar een lange tijd achter elkaar een hoge werkdruk ervaren is niet gezond. Symptomen verschillen . Van slapeloosheid, verhoogde bloeddruk, een burn-out tot zelfs hart- en vaatziekten. We spreken van werkstress als je niet meer kan werken door een te hoge werkdruk en dat komt meer voor dan je misschien denkt. Volgens FNV was 21% van het verzuim vorig jaar gerelateerd aan psychische klachten.

Hoe voorkom je werkstress bij jezelf of bij je werknemers? Deze vijf tips kunnen helpen.

Controle over je werk

Autonomie helpt bij het voorkomen van werkstress. Dat zegt Wendela Hooftman, onderzoeker bij TNO, in het AD . Als je als werkgever je werknemers meer controle geeft over hun werkzaamheden, dan zullen zij een lagere werkdruk ervaren. Volgens TNO doet zo’n 70 procent van de leidinggevenden dit al naar behoren. Het helpt dus niet als je als werkgever van je thuiswerkende werknemers vraagt om continu de webcam aan te houden. Dat controleren van werknemers zorgt voor minder autonomie.

Werk en privébalans

Een gezonde werk-privébalans helpt ook tegen werkstress. Als werkgever is het handig om met je werknemers af te spreken dat zij hun werk uitvoeren in de afgesproken uren, dat schrijft ArboNed . Vraag actief aan je werknemers hoe het gaat. Geef als werkgever het goede voorbeeld. Andersom, is het als werknemer handig om die afspraken te volgen. Dus werk de uren die je afgesproken hebt. Maar, met thuiswerken moet je voorkomen dat je meer gaat werken dan dat je normaal op kantoor doet. Neem dus ook die welverdiende pauze.

Maak een wandeling tijdens je pauze

Als je dan toch pauze neemt, ga dan even een eind lopen. Volgens FNV is ‘een ommetje maken goud waard’. ‘Het helpt je stoom af te blazen, je humeur te verbeteren en in een betere conditie te komen’. Door corona werken veel mensen thuis. Zij hoeven niet meer naar hun werk te reizen en komen dus al gauw minder vaak buiten. Door tijdens je pauze even te wandelen of te fietsen, ben je ook in beweging. Zo zit je niet de hele dag op je stoel aan je bureau.

Symptomen herkennen

Werkstress voorkomen doe je daarnaast vooral door op tijd de symptomen te herkennen. Ingrijpen voor het te laat is. Maar, hoeveel symptomen zijn er eigenlijk allemaal? ArboNed stelde een lijst samen en categoriseerde de symptomen in vier verschillende thema’s. Volgens ArboNed zijn de symptomen voor werkstress en privé-stress nagenoeg hetzelfde. Op de werkvloer uitten de klachten zich ten opzichte van het werk of collega’s. Denk aan een lagere productiviteit, moeite hebben met veranderingen in werkzaamheden, snel geïrriteerd zijn of ongemotiveerd zijn.

Indien deze symptomen op tijd herkend worden, voorkom je dat je je ziek gaat melden om bij te komen. Andersom, als werkgever, voorkom je dat je werknemer verzuimd.

Contact houden, in gesprek gaan

Thuiswerken maakt het voor werkgevers moeilijker om te signaleren dat het slecht met een van hun werknemers gaat. Volgens TNO onderzoeker Wendela Hooftman is het belangrijk om een werknemer niet uit het gezicht te verliezen. Door corona heeft werkend Nederland nou eenmaal minder contact met elkaar. Zorg er dus als werkgever voor dat je contact houdt met je werknemers.

Andersom geldt dit natuurlijk ook. Geef het aan als werknemer als het niet goed gaat. FNV schrijft dat je werkgever wettelijk verplicht is om problemen rondom werkdruk op te lossen. Ga dus vooral in gesprek voor een oplossing. Bespreek het ook met collega’s. Indien zij hetzelfde ervaren, kan je dat gezamenlijk ook delen aan je baas.