Stel je bent een beginnend veganist of wil graag meer plantaardig eten om zowel het klimaat, de dieren als je gezondheid te helpen, dan zul je met de nodige vragen zitten. Lisa Steltenpool, diëtiste en gespecialiseerd in plantaardig eten, wil daarbij graag helpen.

Je kunt om allerlei redenen besluiten om (meer) plantaardig te gaan eten. De een is bang voor de toekomst van de planeet en wil daar wat aan doen, de ander kan al het dierenleed niet aanzien dat plaatsvindt in slachthuizen. De derde wil alleen maar graag wat gezonder eten en maaltijden met veel groente, peulvruchten, bonen en noten klinken dan helemaal niet zo gek.

Om welke reden je het ook gaat doen, de switch van een eetpatroon met dierlijke producten naar een compleet plantaardig voedingspatroon moet niet gedachteloos gaan. Als je de omslag in één keer wilt maken is het belangrijk om eerst goed op de hoogte te zijn van de voors en tegens en van het slikken van al dan niet noodzakelijke supplementen.

Het is natuurlijk ook niet per se nodig om die omslag van de ene op de andere dag te maken. Kleine stapjes zijn prima. Omdat foodies op internet elkaar geregeld tegenspreken beantwoordt diëtiste Lisa Steltenpool, gespecialiseerd in plantaardig eten enkele vragen.

Veel mensen zijn gehecht aan hun boterham met kaas, leverworst of ham. Er zijn tegenwoordig veel plantaardige alternatieven beschikbaar, maar zijn ze ook goed?

„Nee, meestal niet. De plantaardige kaas en vleessoorten voor op brood zijn zo gemaakt, dat ze sterk lijken of de dierlijke varianten. Er zit vaak te veel verzadigd vet en zout in en te weinig eiwit. Beter is het om goede pindakaas, hummus met bijvoorbeeld komkommer of avocado op je brood te doen. Wil je iets kopen, dan zijn de plantaardige cashewspread van het AH-huismerk en pompoenhummus aanraders.”

Moet je veel opgeven als je veganistisch wilt gaan leven?

„Dat is allang niet meer zo. Er is inmiddels zoveel te krijgen, ook in supermarkten, dat de overstap niet meer moeilijk hoeft te zijn. Het is waar dat je sommige dingen niet meer zult eten die je gewend was, zoals kaas, zuivel en vlees. Als je iedere avond aardappelen, groente en vlees at, zul je een alternatief voor het vlees moeten zoeken.’’

'Het moet een prettige leefstijl worden en niet voelen als een opgave'

,,Je kunt ook proberen wat meer variatie aan te brengen in je avondmaaltijd. Maak een maaltijdsoep en doe daar wat witte bonen in of maak een lekkere curry en strooi er een blikje kikkererwten doorheen. Kook een Mexicaanse maaltijd met lekker veel bonen en guacamole. En wil je een stamppot eten, probeer dan eens plantaardige shoarma erdoorheen te doen in plaats van gehakt. Is echt heel erg lekker. Er zijn eindeloos veel mogelijkheden.”

„Ik neem ook heus af en toe een wijntje. Kijk gewoon hoe jij het het beste volhoudt, het moet een prettige leefstijl worden en niet voelen als een opgave. En dat is ook helemaal niet nodig, want als je een beetje thuisraakt in plantaardige voeding zul je zien hoe ongelooflijk gevarieerd het is.”

Is vegan eten altijd gezond?

„Nee. Het veganlogo op een product in de supermarkt zegt niet dat het ook gezond is, het betekent alleen dat er geen dierlijke ingrediënten in zitten. Als je sojayoghurt eet met een fruitsmaakje kan er heel veel suiker in zitten, in broodbeleg kan veel verzadigd vet en zout zitten en koekjes kunnen dan wel vegan zijn, maar toch ook vol suiker zitten. Je kunt heel lekker plantaardig eten, maar moet natuurlijk wel je gezond verstand gebruiken. Kijk op de ingrediëntenlijst en naar de voedingswaarden. Zo leer je wat gezond én lekker is.”

Is veganistisch eten per definitie duur?

„Opnieuw: nee. Dat hoeft het echt niet te zijn. Sommige producten, zoals noten en avocado’s kosten wat meer, maar een klein handje noten is al voldoende en avocado hoeft echt niet iedere dag. Als je peulvruchten koopt in plaats van vleesvervangers, ben je echt niet duur uit en je kunt er eindeloos mee variëren. Is de groente waar je van houdt op dat moment best duur, koop het uit de vriezer. Dat kost vaak heel weinig en is net zo voedzaam als verse groente.”

Eind op weg

Lisa Steltenpool schreef het boek Vegan vibes dat beginnende veganisten een eind op weg kan helpen. In het theoretische gedeelte legt ze alles duidelijk uit en daarna volgen recepten die laten zien hoe veelzijdig veganistisch eten kan zijn.

Titel Vegan vibes

Auteur Lisa Steltenpool

Uitgeverij Lev

Prijs 25 euro (304 blz.)

loading

Je kunt deze onderwerpen volgen
Extra
Eten & drinken
boek
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct