Nederland hoort tot de top 5 van Europese landen als het gaat om strengste landen op verkeershandhaving. We voeren de ranglijst zelfs aan als het gaat om boetes voor bellen en appen achter het stuur met een prent van 340 euro. Maar hoe zit het in andere landen?

In Noorwegen is het echt uitkijken geblazen voor automobilisten en is iedere overtreding een regelrechte aanslag op je portemonnee. Voor te hard rijden betaal je daar minimaal 711 euro en wie gepakt wordt met te veel alcohol op achter het stuur kan zomaar een boete van 5000 euro krijgen. Ook het negeren van een rood verkeerslicht loopt met 756 euro in de papieren.

Alcohol

Dat blijkt uit onderzoek van Zutobi, een internationaal platform voor rijopleidingen, dat is gebaseerd op verkeersboetes voor te hard rijden, rijden onder invloed van alcohol, telefoongebruik, door rood rijden en het aantal flitsers.

Albanië is veruit het minst strenge land in Europa wat betreft bekeuringen in het verkeer. Daar betaal je bijvoorbeeld slechts 8 euro voor het gebruik van een telefoon tijdens het rijden, 10 euro voor door rood licht rijden en minimaal 20 euro voor te hard rijden op de snelweg.

loading

Flitscamera’s

De positie van Italië op de lijst van strengste landen komt onder meer doordat hier met 8073 stuks de meeste flitscamera’s staan. De kans gepakt te worden is dan ook groot en de boete van 143 euro is voor Europese begrippen ook fors. In Slowakije heb je daarentegen met 13 camera’s en een minimale boete van 40 euro de geringste pakkans.

De strengste alcohol-bloedlimieten in Europa kennen ze in Hongarije, Tsjechië en Slowakije, die alleen een 0% alcohol-bloedlimiet accepteren. Heel anders dan in het Verenigd Koninkrijk waar je pas tegen de lamp loopt bij een limiet van 0,08%. Ook drankrijders zijn volgens het onderzoek in Noorwegen het duurst uit. De hoogte hangt af van het jaarlijkse inkomen. Verdien je 50.000 euro, dan kun je een boete verwachten van 5000 euro.

Slachtoffers

Overigens heeft het strenge regime bij de Noren wel positieve gevolgen gehad, want in tien jaar tijd is het aantal doden in het verkeer daar gehalveerd naar 20,4 slachtoffers per miljoen inwoners. Ter vergelijking is dat in ons land 39,5 doden.

„Ieder land is anders en heeft een andere aanpak. Vaak is het ook cultureel bepaald of iets wel of niet werkt. In Engeland zijn campagnes veel harder van toon, terwijl ze bij ons veel positiever en vaak met humor zijn”, reageert Rob Stomphorst van Veilig Verkeer Nederland.

„Scandinavische landen hebben al heel lang een consequente aanpak die voor hen goed werkt. Hoge boetes werken daar terwijl dit in Nederland minder indruk lijkt te maken. Het gevoel dat de politie meekijkt via een hoge slimme (subjectieve) pakkans is bij ons van belang. Dat mag van ons trouwens nog wel wat tandjes hoger.”

Pakkans

„Belangrijker dan de hoogte van de boetes is de handhavingsinspanning en daarmee de pakkans. Hoewel het aantal staandehoudingen weer verbetert, zitten we nu nog maar op de helft van het aantal in 2010”, meent Patrick Rugebregt van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid.

„De hoogte of het verhogen van boetes heeft doorgaans een klein positief effect op nalevingsgedrag. Bovendien is het vaak tijdelijk, want als de pakkans niet op niveau is, verdwijnt ook het gedragseffect na een tijdje.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Extra
reis
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct