Eind deze maand komt Dearly uit, de eerste rouwapp ter wereld.

Quirine Wissink (27) en Pieter van der Oest (29) brengen rouwapp Dearly uit

Eind deze maand komt Dearly uit, de eerste rouwapp ter wereld. FOTO PIXABAY

Rouwen is ingewikkeld. Voor rouwenden zelf, maar ook voor hun omgeving. Dat weten Quirine Wissink (27) en Pieter van der Oest (29) als geen ander. Eind deze maand brengen zij Dearly uit, de eerste rouwapp ter wereld.

Drie jaar geleden overleed de vader van Quirine Wissink op 59-jarige leeftijd aan darmkanker. Wissink studeerde op dat moment communicatie en multimediadesign en wilde niets liever dan nog dat jaar haar propedeuse halen – dat had haar vader zo graag gewild. Dat ging echter niet zonder slag of stoot. Wissink maakte overuren, sliep slecht en ontwikkelde door een giftige cocktail van stress en verdriet chronische vermoeidheidsklachten.

,,Ik zat regelmatig om vier uur ’s nachts huilend achter mijn laptop mijn opdrachten af te tikken”, vertelt Wissink. ,,En hoewel ik me in de eerste maanden door mijn omgeving erg gesteund voelde, begon het daarna weg te zakken. Ik kwam in een zwart gat terecht. Mensen wisten niet meer wat ze moesten zeggen of vragen, ze belden niet meer. Ik voelde me alleen.”

Wissink ging steeds minder vaak naar college en deed veel groepsopdrachten alleen. Als ze naar college ging, voelde zich vaak onbegrepen door haar medestudenten. ,,Op een dag zei een klasgenoot: waarom kom je niet meer? Je vader is toch al drie maanden dood?”

'Op een gegeven moment werd ik niet eens meer uitgenodigd voor verjaardagen omdat mensen niet wisten hoe ze met me moesten omgaan'

Wissink besloot toen online hulp te zoeken. Die zoektocht begon door op woorden als ‘rouwen’ en ‘grief’ te zoeken in de AppStore. Op een zeer verouderd Amerikaans platform na vond ze geen specifieke app die rouwenden ondersteunt. Wissink: ,,Toen dacht ik: dan maak ik hem zelf.”

Geïsoleerd

Pieter van der Oest was 18 jaar toen zijn vader besloot uit het leven te stappen. Ook hij werd in de eerste maanden na de dood van zijn vader volop gesteund door familie en vrienden, maar daarna werd dat snel minder. ,,Op een gegeven moment werd ik niet eens meer uitgenodigd voor verjaardagen omdat mensen niet wisten hoe ze met me moesten omgaan. Daardoor voelde ik me alleen maar meer geïsoleerd. Ik dacht: wat is er mis met mij?”

Van der Oest werkt binnen de commerciële tak van de ict-sector en zag in 2019 toevallig op Linked-In een bericht van Wissink. Hij las hoe Wissink bezig was met de app Lutto, de voorloper van de app die in een later stadium Dearly is gaan heten. Van der Oest twijfelde geen moment en belde Wissink diezelfde dag nog.

Intrinsieke motivatie

Wissink: ,,Ik merkte dat het nog best lastig is om in je eentje een start-up te runnen. Op bepaalde gebieden ontbrak het mij aan de juiste kennis. Toen Pieter belde, dacht ik: jij beschikt over die kennis. Bovendien heeft hij dezelfde intrinsieke motivatie als ik.”

Van der Oest: ,,We hebben twee uur lang enthousiast met elkaar gesproken. Ik was helemaal niet op zoek naar een nieuwe uitdaging, maar dit kwam zomaar op mijn pad.”

Wie Dearly voor het eerst gebruikt, wordt gevraagd wie hij of zij verloren is. Na registratie kan de gebruiker kiezen uit drie functionaliteiten. Er is een buddysysteem, waarbij de gebruiker in contact kan komen met lotgenoten en ervaringen kan delen. De gebruiker kiest een buddy en ziet van alle beschikbare buddy’s een korte biografie. Aan het daadwerkelijk contact opnemen met een buddy, gaat een kleine selectieprocedure vooraf. Ook biedt Dearly de mogelijkheid om tegen betaling in contact te komen met een professionele rouwcoach en kan er via de app een-op-eencoaching worden aangeboden.

Kennisbank

De derde functionaliteit is de kennisbank. Wissink: ,,Hier kunnen alle gebruikers praktische informatie vinden omtrent rouw. Van ervaringsverhalen en tips hoe je met rouw kunt omgaan tot de meer praktische zaken zoals de administratieve rompslomp die bij een sterfgeval komt kijken. Waar moet ik rekening mee houden?”

Op die manier willen de oprichters met Dearly een veilige plek creëren waar afstand en onbegrip geen rol spelen. Wissink: ,,Natuurlijk pretenderen we niet het rouwproces sneller of beter te maken, dat is onze bedoeling niet. Maar het kan wel waardevol zijn om op een laagdrempelige manier in contact te komen met lotgenoten en coaches, zonder aan de grote klok te hoeven hangen dat het niet goed met je gaat. Zo kun je op je eigen manier en in je eigen tempo rouwen.”

Positieve insteek

Van der Oest: ,,We proberen een zwaar onderwerp met een positieve insteek te benaderen. We helpen lotgenoten vooruit te bewegen, hoewel rouw geen eindpunt heeft. De achterkant van rouw is liefde.”

Dearly biedt ook familie, vrienden en bekenden van een lotgenoot de mogelijkheid zich aan te melden, zodat hij of zij dichter bij de belevingswereld van de rouwende kan komen. Van der Oest: ,,Zij kunnen als naasten de kennisbank gebruiken om meer te leren over rouw en kunnen een notificatie instellen voor alle belangrijke dagen van de rouwende in kwestie. Zoals een herinnering voor de verjaardag of een sterfdag van de overledene. Dat is vaak iets dat vergeten wordt.”

Wissink en Van der Oest kunnen (nog) niet leven van Dearly. Zij werkt parttime als projectmanager, hij als freelancer. Maar met een subsidie van 25.000 euro hebben ze een eerste bètaversie van de app kunnen bouwen die door tachtig personen uitvoerig wordt getest. Het is nu hopen dat de investeerders zich zullen melden, de uitvaartbranche reageert enthousiast. Van der Oest: ,,Het zou geweldig zijn als Dearly bijvoorbeeld als onderdeel van een zorgverzekering wordt opgenomen.”

Potentie

Dearly is begin oktober gepresenteerd als gratis app, maar de oprichters hopen hem vanaf januari 2021 uit te kunnen bouwen met een premiumabonnement. Daarbij kan de gebruiker tegen een vast bedrag per maand gebruikmaken van extra functionaliteiten, zoals een podcast met verschillende gastsprekers.

Wissink: ,,Als het aan ons ligt, hebben we over vijf jaar een hoofdkantoor in Amsterdam met een hub in Noord-Amerika. Wij geloven dat deze app de potentie heeft om mensen waar dan ook ter wereld te ondersteunen. Dearly moet dé centrale plek worden waar iedereen terecht kan om aan de slag te gaan met het verlies van een dierbare.”

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct