De komende scholensluiting gaat een enorme impact hebben op kinderen, stellen experts. Volgens hen gaan we de gevolgen al op korte termijn zien. Kinderen kunnen de komende weken bijvoorbeeld sneller agressief gedrag gaan vertonen.

Een ding staat als een paal boven water, en dat is dat deze nieuwe scholensluiting veel meer impact zal hebben dan die van afgelopen voorjaar. Opvoedkundige Marina van der Wal valt met die opmerking gelijk met de deur in huis. „In maart werden we overvallen door het virus en was een scholensluiting onvermijdelijk. Wat het nu pijnlijker maakt, is dat kinderen door het gedrag van hun ouders weer thuis komen te zitten. Dat gaat ongetwijfeld voor spanningen zorgen aan de kersttafel”, zegt ze bezorgd.

De scholensluiting valt ouders en leraren rauw op hun dak. Het kabinet besloot maandag om het primair en voortgezet onderwijs zo goed als te sluiten. Alleen voor kinderen van ouders met vitale beroepen is de komende tijd nog ruimte in de klas. Ook examenkandidaten worden gespaard door het kabinet en kunnen nog naar school. Desondanks komen er door de strengere regels tienduizenden kinderen thuis te zitten, net als afgelopen voorjaar.

Leerachterstanden

En daardoor komen zowel ouders als hun kinderen in de problemen. Want ouders moeten naast hun werk ook hun kind weer gaan onderwijzen. Zo geschiedde ook afgelopen voorjaar, maar zonder succes: de scholensluiting zorgde voor flinke leerachterstanden en een nieuwe sluiting maakt de problemen alleen maar groter.

Dat onderstreept ook Pedro de Bruyckere, die als onderwijswetenschapper verbonden is aan de Universiteit Leiden. „Uit onderzoek blijkt dat kinderen tijdens de eerste scholensluiting nagenoeg niets hebben geleerd. Dat is een zorgelijke constatering, want thuisonderwijs blijkt dus zeker niet zo effectief als fysieke lessen.”

Driftaanvallen

Critici stellen daarentegen dat kinderen een paar weekjes thuis echt wel overleven. Zeker omdat deze scholensluiting deels in de kerstvakantie valt en jongeren dan sowieso niet naar school zouden gaan. Opvoedkundige Van der Wal vindt dat echter te kort door de bocht. „Vijf weken in de ontwikkeling van een kind is veel. Ze hebben contact met hun leeftijdsgenoten nodig om uit te groeien tot evenwichtige volwassenen. De sociaal-emotionele gevolgen van een sluiting zullen we direct gaan zien”, voorspelt de opvoedkundige.

Hoe dat tot uiting komt? In woede en driftaanvallen, zegt Van der Wal stellig. „Dat gaan we komende tijd sowieso vaker zien, want kinderen krijgen ontwenningsverschijnselen omdat hun levens compleet veranderen. En vergis je niet; jonge kinderen krijg je echt niet uitgelegd waarom ze ineens hun vriendjes niet meer mogen zien. Die kunnen daar heel verdrietig van worden.”

Kansenongelijkheid

Een klein voordeel van de scholensluiting is dat inmiddels wel duidelijk is dat die een positief effect heeft op het aantal besmettingen. Dat bleek bijvoorbeeld bij recente sluitingen in Groot-Brittannië en Israël.

Maar of dat opweegt tegen de nadelen, is volgens onderwijswetenschapper De Bruyckere de vraag: „De meeste kinderen komen een extra weekje thuis echt wel door, maar het is een feit dat het de achterstanden, en uiteindelijk kansenongelijkheid, tussen kinderen alleen maar vergroot. Het onderwijsveld heeft de laatste jaren juist heel hard gewerkt om die kloof te dichten. Deze periode zal daaraan zeker niet bijdragen.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Extra
Coronavirus
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct