Fokke de Jong in 2016. FOTO ANP

Nederland laat het nette pak even voor wat het is, ziet oud-Drachtster Fokke de Jong

Fokke de Jong in 2016. FOTO ANP

Een stropdas omdoen of een mantelpak aantrekken voor een videocall, doen de meeste thuiswerkers sowieso niet. Maar hoe langer we wegblijven van kantoor, hoe slonziger we ons lijken te kleden.

Nederlanders doen steeds minder moeite er pico bello bij te lopen. Dat vindt de in Drachten geboren Fokke de Jong, oprichter/eigenaar van pakkenmerk Suitsupply. ,,Het wordt steeds erger! We hebben 125 winkels in 24 landen en dan zie je tijdens de onlinevergaderingen het verschil tussen de collega’s uit ons land en het buitenland. In met name Frankrijk, Duitsland en België zitten ze er piekfijn bij tijdens zo’n videocall, maar wij? Geen net jasje of gestreken overhemd, maar een casual schipperstrui of gekreukt shirt. Het komt allemaal voorbij. En niet alleen onze kleding verslonst, je merkt het ook aan ongecontroleerde baardgroei en slordige kapsels. Laatst heb ik een collega er zelfs op aangesproken. ‘Ga je even scheren’, zei ik tegen hem. Ik kon het niet langer aanzien.”

De Jong begrijpt wel dat de thuiswerkers minder hun best doen om er patent uit te zien. ,,We hebben veel minder afspraken buiten de deur en hebben – zeker tijdens de donkere maanden – minder energie. En het zit minder in onze cultuur om er tiptop uit te zien. Maar ik heb inmiddels het idee dat we qua uiterlijk door de bodem zijn gezakt.”

‘Mooi jasje doet al veel’

‘Nederland, doe er wat aan’, is dan ook het credo van De Jong. Niet alleen om zijn winkels beter te laten draaien, maar volgens de markante ondernemer krijgen mensen er energie van als ze er beter uitzien. Daarnaast doet het iets met hun uitstraling. ,,Koop gewoon wat netjes. Dat hoeft echt geen driedelig pak te zijn, maar een mooi jasje doet al veel. We waren voor de coronacrisis goed op weg. We hebben op het gebied van sophisticated kleding sprongen vooruit gemaakt en gaven behoorlijk wat meer geld uit aan pakken.”

Als het virus onder controle is, verwacht De Jong dat de verkoop van nette kleding voor dames en heren zich voor een groot deel herstelt. ,,We zijn ook actief in China en Australië, landen waar nauwelijks meer besmettingen zijn. Als je kijkt naar onze verkoopcijfers, is het net alsof daar niets is gebeurd. Nu Europa en Amerika nog. Wat ons betreft zetten we een dikke streep door 2020 en richten we ons volop op volgend jaar.”

Rode cijfers

Niet alleen Suitsupply heeft het moeilijk in Nederland, de meeste kleding- en schoenenwinkels doken sinds maart in de rode cijfers. Het CBS berekende dat kledingzaken in het derde kwartaal van dit jaar 3,4 procent minder omzet draaiden dan in dezelfde periode in 2019. Voor schoenenwinkels daalde de omzet nog wat harder: minus 4,9 procent. Met name lederen schoenen worden minder verkocht, in tegenstelling overigens tot (comfortabele) sneakers. Toch is deze daling minder heftig dan in het tweede kwartaal.

Sascha Bertus, imagodeskundige bij Room to Grow en auteur van het boek VerPAK je succes, denkt dat we ons ook na corona informeler blijven kleden. ,,We zijn het gewend en een casual look is daardoor geaccepteerd. Werk en privé lopen voor veel mensen door elkaar heen, dat geldt ook voor kleding.”

Bertus waarschuwt dat uit onderzoek blijkt dat we minder presteren als we ons te casual kleden. ,,Het kan een valkuil zijn. Je wordt minder scherp. En ook belangrijk: informeel kleden is geen synoniem voor een onverzorgd uiterlijk. Dat gevaar ligt bij sommigen op de loer.” Ze geeft kledingwinkels die zijn gespecialiseerd in (maat)pakken alvast het advies om de collectie aan te passen. ,,Want ik denk dat de strakke pakken in ons land de komende jaren minder populair blijven.”

Voor altijd informeel?

Ook Ton Wilthagen, hoogleraar arbeidsmarkt aan de universiteit van Tilburg, ziet over de gehele linie ‘een blijvend informeel effect.’ ,,Het wordt een mix. Deels formeel, deels niet. Net zoals we straks deels thuis zullen blijven werken en deels op kantoor. Daarnaast zullen veel mensen ook de behoefte hebben om zich juist helemaal uit te leven met nieuwe outfits. Maar dat effect ebt snel genoeg weer weg.”

Bij Renate Collée uit Den Hoorn heeft de ‘vercasualisering’ sinds de uitbraak van het virus behoorlijk toegeslagen. Ze maakt zelf kleding, ook voor haar man, die normaal gesproken in pak naar zijn werk in Den Haag gaat. ,,Maar ook hij werkt thuis, dus de overhemden blijven hoofdzakelijk in de kast liggen.” Van soepele stof naait ze shirts voor haar echtgenoot. ,,Comfort is belangrijk als je veel thuiswerkt. Toch probeer ik te voorkomen dat het niet slordig oogt. Zo gebruik ik stof die amper kreukt.”

Collée is verloskundige, maar zit voor haar werk tegenwoordig regelmatig thuis achter het scherm. ,,Ook wij proberen zo min mogelijk naar de praktijk te gaan. Dus als we een vergadering hebben, doen we dat ook digitaal. Het liefste trek ik iets makkelijks aan, uiteraard zelfgemaakt.” Ze maakt ook kleding in opdracht. ,,Het is een uit de hand gelopen hobby. Zeker in deze coronaperiode is het best handig als je lekker zittende outfits in de kast hebt hangen.”

Zoomjasje

De lockdownperiode zorgt niet alleen bij Collée voor creativiteit. Er is sinds kort zelfs een speciaal ‘Zoomjasje’ beschikbaar. Het Amsterdamse damesmodeatelier SheSuit heeft een innovatief jasje ontworpen dat past bij deze tijd van onlinevergaderen, waarbij veelvuldig met het programma Zoom wordt gewerkt. ,,Comfortabel, gemakkelijk en representatief. Het jasje is gemaakt van wol en is snel aan te trekken over een eenvoudig T-shirt. Drie knopen en de opstaande kraag zorgen meteen voor een mooie look”, zegt Arabel van Butzelaar van SheSuit.

Het jasje is volgens haar ook praktisch. ,,De driekwartmouwen met een klein splitje geven veel bewegingsruimte om te bellen of met je toetsenbord te werken. Ook is over de lengte van het jasje nagedacht: precies tot op de heup, zodat je er niet op gaat zitten. En het geheim van de smid: een rits aan de achterkant, waarmee je de stolpplooi op je rug kunt openen of sluiten, en daarmee het jasje ruimer of strakker kunt maken. Want veel vrouwen die thuiswerken, bewegen minder. Dit kledingstuk houdt rekening met de coronakilo’s.”

Goedkoop is het Zoomjasje niet: 800 euro. ,,Het is geen confectie. We maken alles op maat in ons eigen atelier in Amsterdam.”

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct