NASA vindt water op de maan

Er is water op de maan. Dat heeft NASA zojuist bekendgemaakt.

Er is water op de maan. Dat heeft NASA zojuist bekendgemaakt. De ontdekking werd gedaan met de telescoop Sofia. Het idee dat er water op de maan zou zijn, is niet nieuw, maar het bewijs daarvan wél. NASA voegt eraan toe dat het gedetecteerde water niet voldoende is voor leven op de maan.

Een team wetenschappers heeft voor het eerst het onomstotelijke bewijs van watermoleculen op de oppervlakte van de maan gevonden. Eerdere waarnemingen waren dubbelzinnig: het kon om water (H2O) gaan, maar ook om het moleculaire familielid, hydroxyl. De methode die nu gebruikt werd, leverde ondubbelzinnige bevindingen op.

De ontdekking is gedaan met de Sofia, een speciaal vliegtuig met ingebouwde telescoop dat vanaf twaalf kilometer hoogte het heelal bestudeert.

Volgens een ander team heeft de maan ruim 40.000 vierkante kilometer aan permanente schaduw waarin potentieel verborgen zakken water in de vorm van ijs zitten. Als het er veel water op de maan zou zijn, dan kan dat belangrijk worden voor toekomstige astronauten en ruimtemissies.