Lekker, fris en gezond: fruit van de barbecue

FOTO SHUTTERSTOCK

Vlees, vis en zelfs groenten van de barbecue: dat kennen we allemaal wel. Boven hete kolen geroosterd fruit is nog niet zo ingeburgerd. Best jammer, want als je fruit roostert, komt de natuurlijke zoete smaak nog beter uit. Zo zorgen vruchten voor een gezonde tegenhanger van vette barbecue-ingrediënten als vlees en sauzen én voor een fris en fruitig smaakaccent.

Deze fruitsoorten lenen zich prima voor bereiding op de barbecue: 

Avocado 

We eten avocado vaak als groente, maar het is toch echt een vrucht. Snijd niet al te zachte avocado’s door de helft of in vieren, schep het vruchtvlees met een lepel uit de schil en maak de avocadoparten na het roosteren af met wat citroensap, zout en gemalen chili. Geschikt als makkelijk bijgerecht of als onderdeel van een salade.   

Meloen 

Geroosterde watermeloen past goed in een salade met feta en verse munt of basilicum. Andere geroosterde meloensoorten, zoals cantaloupe of honingmeloen, eet je gewoon zo of als onderdeel van een dessert. Leg de meloen in plakken gesneden op de barbecue en verwijder de schil pas na het roosteren.  

loading  

Vijgen 

Geroosterde vijgen met een beetje balsamicoazijn smaken goed in een salade. Gecombineerd met honing en mascarpone zijn ze lekker als nagerecht. Misschien iets minder voor de hand liggend in de zomer, maar daarom niet minder smakelijk, is een kaasplankje met geroosterde vijgen.  

Mango 

Deze stevige vrucht combineert zowel rauw als geroosterd goed met iets zuurs en iets pittigs. Schep een paar plakken geroosterde mango – eventueel na bereiding in iets kleinere stukken gesneden – om met limoen- of citroensap en bestrooi met gedroogde chilipeper.  

Ananas 

Geroosterde ananasschijven passen goed op een (broodje) burger en bij kip. Of hak de geroosterde ananas na bereiding grof en maak er een fruitige salsa van met gesnipperde rode ui, blokjestomaat, limoensap en fijngehakte verse kruiden zoals koriander of munt. Voeg voor extra pit een fijngehakt rood pepertje toe.  

loading  

Citrusfruit 

Roosteren maakt plakken of parten citroen, grapefruit, limoen en sinaasappel extra sappig. Om ze iets minder zuur te maken, bestrooi je ze voor bereiding met een beetje suiker, zodat de plakjes karamelliseren. Serveer bij vis of groenten.  

Steenfruit 

Perziken, abrikozen, nectarines: kies een soort of combineer verschillende en serveer ze met een flinke bol vanille-ijs als feestelijke afsluiter.    

Tips voordat je begint 

Kies voor fruit dat net rijp is en dus niet te zacht. Gebruik grotere stukken fruit, anders vallen ze gemakkelijk tussen de spijlen van het rooster door. Verschillende soorten hapklaar fruit aan een spies kan ook. Vruchten plakken sneller aan het rooster vast dan vlees, dus bestrijk de parten vooraf met een beetje olijfolie. Tot slot: heb een beetje geduld. Als het fruit de tijd krijgt om te roosteren, krijg je van die mooie grilstrepen en komt het makkelijk los van het rooster.