Last van een winterdepressie? Tips tegen de winterdip

Winterdepressie

Ben je positief ingesteld en denk je elke dag komt de lente een stukje dichterbij? Of baal je als je hoort dat het de komende dagen kan sneeuwen. Ongeveer 3 op de 100 mensen in Nederland heeft last van een winterdepressie. Het komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen en kan op alle leeftijden voorkomen. Tijd voor tips om weer met energie verder te gaan.

Heb je last een winterdip? Ben je sneller moe en misschien zelfs prikkelbaarder dan anders. Dan kamp je mogelijk met seasonal affective disorder (SAD) ofwel depressieve gevoelens die gelinkt worden aan het seizoen. Vooral tijdens de winter zijn we daar gevoeliger voor. Als het donker is, maak je het slaaphormoon melatonine aan. Normaal gebeurt dat pas ‘s avonds maar op donkere, korte dagen kan het zijn dat je overdag meer melatonine aanmaakt waardoor je moe en slaperig wordt. Ook de aanmaak van serotonine, een hormoon dat invloed heeft op je humeur, is afhankelijk van licht.

Tips

Nu kun je natuurlijk voor het raam gaan zitten wachten tot het lente wordt, maar echt vrolijk worden we daar niet van.

  1. Beetje moe of hangerig? Ga op een stoel zitten. Billen naar achteren en dan met je bovenlijf naar voren hangen. Armen en handen en hoofd naar beneden. Zodat het bloed naar je hoofd stroomt en naar je armen/handen. Even een minuutje volhouden en dan RUSTIG weer overeind komen. Voelt gelijk heel anders hè? En dan even terugdenken aan hoe je er zojuist bijzat. Hilarisch! Daarom raad ik je aan om deze oefening te doen als je echt alleen bent.
  2. Neem eens een dag of dagdeel vrij. Helemaal voor jezelf. En nu niet gelijk gaan volplannen met gedachten “Als ik vrij neem van de baas, dan kan ik mooi de keuken schilderen”. Nee, ook niet met iemand iets gaan doen, dan laat je je nog vaak ompraten en doe je diegene’s zin, maar helemaal lekker voor jezelf. Ga maar doen waar jij zin aan hebt.
  3. Kijk eens naar de dieren om je heen . Je huisdier zoals een hond of kat maakt zich nergens druk om en ook de goudvis niet. Ook de vogels in de bomen andere dieren maken zich niet zo druk als een mens. Waarom zouden ze ook? Kijk eens naar het ritme wat zij volgen in zomer- en winter.
  4. Doe eens een dagje langzaam. Anderen zijn heel druk en jij vandaag even niet. Je doet je gewone dingen, alleen in een lekker rustig tempo. Wedden dat je best veel afkrijgt?
  5. Beweeg. Niets zo goed om te ont stressen voor je lijf als beweging. Zelfs een wandeling van 20 à 30 minuten per dag levert al gezondheidsvoordeel op. Voldoende blootgesteld worden aan licht - zeker als je een hele dag binnen zit en dus weinig natuurlijk daglicht ziet - is extra belangrijk. Dat komt omdat daglicht ons bioritme mee bepaalt, waardoor we ’s avonds beter de slaap kunnen vatten. Bovendien zorgt het ervoor dat ons lichaam serotine produceert, wat ons humeur een boost geeft. Haal eens - letterlijk - een frisse neus voor je thuis op de bank ploft, of doe een ommetje tijdens de lunchpauze. En als je dat combineert met minder eten of snoepen, val je als het goed is ook nog af.
  6. Wist je dat kleding ook een boel voor je humeur kan doen? Ga het maar testen. Trek een dag donkere kleding aan, en een dag lichte of vrolijke kleuren. Ik ben benieuwd…

  7. Zet alle geluid eens uit. Even geen radio, tv, of andere geluidsbron. Merk op of je nog andere bronnen van geluid hoort waar je wat aan zou willen doen (een druppende kraan) en geniet van simpele stilte. Natuurlijk kun je dit moment gebruiken om te mediteren in stilte, dan heb je 2 vliegen in 1 klap.

  8. Ga iedere dag naar buiten. Begin je dag bijvoorbeeld met een lange wandeling of een rondje hardlopen of fietsen. ‘s Ochtends is het licht sterker en ook „blauw’. Blauw licht remt de productie van melatonine. Bovendien maakt je lichaam allerlei gelukshormonen aan als je beweegt zoals dopamine en endorfine.

  9. Zorg voor een vast ritme. Weersta dus de verleiding om te gaan bankhangen en bingewatchen. De kans is enorm groot dat je je alleen maar vermoeider gaat voelen. Ga iedere avond op hetzelfde tijdstip naar bed en sta ook op hetzelfde tijdstip op. Een wake-up light kan je helpen om ‘s ochtends gemakkelijker wakker te worden.

  10. Lichttherapie kan je ook helpen aan je tekort aan daglicht. Je wordt dan behandeld met wit licht zonder uv-straling. Je lichaam stopt door de therapie met het aanmaken van melatonine waardoor je een beter dag- en nachtritme krijgt. Je hebt hier vaak wel een verwijzing voor nodig van je huisarts. ook kun je zelf een lichtlamp kopen. Deze lampen hebben een lichtsterkte van ongeveer 10.000 lux. Let op dat de lamp geen uv-licht gebruikt want dat is schadelijk voor je ogen. Doe verder overdag je gordijnen open en doe een lampje aan.

Lees ook [Gezondheid&Co] : Symptomen en behandeling van de winterdepressie


Je kunt deze onderwerpen volgen
Extra
Gezondheid