Clubhouse is sinds een aantal weken enorm populair. Het sociale medium lijkt op ouderwetse radio, waar gebruikers kunnen inhaken op groepsgesprekken.

Woensdagmiddag, iets na vier uur spreken Wilbert van de Kamp en Jorien Bakker digitaal af om te bespreken hoe ze met 1000 euro de stad Groningen leuker willen maken. Dat is een initiatief van twintig mensen die elk 50 euro beschikbaar stellen om mooie ideeën te realiseren in de stad. Wie het leuk vindt, kan live meeluisteren of zelfs inhaken, op het nieuwe sociale medium Clubhouse.

Dat doen in deze ‘Clubhouse-room’ zo’n 15 mensen. Op het medium is veel nog nieuw en dus onwennig. Van de Kamp is moderator en wil meer mensen uitnodigen voor het gesprek. „Hoe werkt dit überhaupt?”, vraagt hij zich hardop af. Jorien Bakker, mede-host, weet het ook niet. „Geen idee. Dit is ook pas mijn tweede dag hier.”

Niet veel later ontstaat de eerste interactie. Een student pitcht een idee voor Groningers om te stappen vanuit je eigen huis. Andere mensen hebben in hun woning dan de toegang tot dezelfde muziek. Op die manier heb je veilig, toch een gedeelde ervaring. Een andere student bekent dat hij zich nog over zijn statistiek-leerstof buigt, maar het gewoon fijn vindt om naar de gesprekken te luisteren. Op Clubhouse is alleen luisteren ook prima.

Plots populair

Clubhouse werd een klein jaar geleden opgericht, maar breekt de afgelopen dagen definitief door. Gebruikers kunnen op Clubhouse live meeluisteren en meepraten in groepsgesprekken. Het nieuwe sociale medium houdt het midden tussen de podcast en de traditionele radio. Anders dan bij podcast is een Clubhouse-gesprek niet op afroep terug te luisteren. Wie wil horen wat er gezegd wordt, moet - net als vroeger - live luisteren en heeft anders pech.

Gebruikers kunnen zelf een room maken; een digitale publieke zaal waar maximaal vijfduizend andere Clubhouse-gebruikers in kunnen stappen. Die gesprekken kunnen over van alles gaan. Van voetbalvoorbeschouwingen met Wesley Sneijder en Sjaak Swart, gesprekken over cryptovaluta of hoe het is om een bedrijf op te bouwen. Wie in wil haken, steekt een digitale hand op en wacht tot hij de beurt krijgt van de organisator.

Clubhouse is gericht op audio, dat met podcasts toch al steeds populairder werd, waar andere sociale media op tekst (Twitter) en foto’s (Instagram) gericht zijn. De hype rondom de app is inmiddels zo groot dat Facebook volgens de New York Times al werkt aan een kopie van Clubhouse, zoals het dat eerder ook probeerde met TikTok.

De populariteit van Clubhouse nam de afgelopen week een vlucht en staat afgelopen weekend op plek 1 van de populairste gratis apps in de appstore. De app zou wereldwijd inmiddels vaker dan 8 miljoen keer gedownload zijn. Het sociale medium won verder aan populariteit nadat Tesla-topman Elon Musk Clubhouse omarmde en er deze maand een interview gaf. Ook speelt mogelijk mee dat veel mensen door corona thuiszitten en dus tijd over hebben.

Toch betekent de populariteit niet dat de app voor iedereen zomaar toegankelijk is. Om toegang te krijgen tot Clubhouse is een uitnodiging nodig van een bestaande gebruiker, die maar maximaal twee nieuwe gebruikers mag uitnodigen. Ook is de app vooralsnog alleen beschikbaar voor iPhone-gebruikers.

In de hoek van LinkedIn

Dat zorgt ervoor dat de app vooralsnog een tikkeltje exclusief is en voornamelijk bevolkt wordt door creatievelingen, ondernemers en journalisten, die elkaar uitnodigingen sturen. Eén van die gebruikers is Bjorn Boes uit Groningen. Sinds 24 januari is hij al actief op het sociale medium.

„In die begindagen zat ik veel in rooms met ondernemers, zoals Bas Smit en Ron Simpson”, zegt Boes. Hij werkt zelf aan een start-up, en hoopt die ergens in de zomer te lanceren. Door veel naar hen te luisteren, en af en toe ook vragen te kunnen stellen leerde hij enorm veel. „Als je zelf ondernemer bent is het ontzettend interessant om met dat soort mannen opeens gesprekken te kunnen voeren.”

Daarmee beschrijft Boes een toegevoegde waarde van Clubhouse in het toch al overvolle sociale medialandschap. Boes: „Clubhouse zit meer in de hoek van LinkedIn. Je moet echt een verhaal hebben. Het is meer dan entertainment zoals bijvoorbeeld op Instagram, waar je ook een foto van je nieuwe schoenen kan delen.”

Voor financieel adviseur Rene Gepken uit Emmen geldt precies hetzelfde. Een beleggingsclub waar hij veel mee samenwerkt vroeg hem donderdag voor het eerst deel te nemen aan een room. Ze spraken over de waarde van geld, wat je ermee kan en over financiële planning.

De ondernemer vond zijn eerste keer hartstikke leuk. „Het is heel erg interactief. Maar je moet zorgen dat je scherpe stellingen poneert waar mensen op willen reageren. Anders wordt het toch een eenrichtingsverhaal”, zegt de Emmenaar. Gepken vindt het een heel fijn medium als je je verhaal en enthousiasme kwijt wilt. Dat is in zijn vakgebied soms wel nodig, zegt Gepken. „De financiële wereld is heel abstract. Mondeling kan ik veel meer toelichten.”

Gepken is ook fervent gebruiker van LinkedIn. „Dat doet het goed om te laten zien dat je nog leeft. En je kunt werken met referenties. Toch blijft het statisch. Dat is met Clubhouse echt anders.”

Hoe Clubhouse op termijn geld gaat verdienen is nog onduidelijk. Mogelijk gaan gebruikers betalen voor toegang tot bepaalde rooms, via bijvoorbeeld een abonnementsmodel. Critici vrezen echter met handel in persoonsgegevens en experts waarschuwen inmiddels voor de privacy in de app. Om een uitnodiging voor Clubhouse te versturen, vraagt de app toegang tot al je contacten. Ook de contacten die helemaal geen Clubhouse willen gebruiken.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Extra
Tech
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct