Zomerhoofdpijn is geen wetenschappelijk bewezen aandoening, maar in de zomer zijn er wel prikkels die hoofpijn kunnen triggeren.

Hoofdpijn van de hitte? Dat niet, maar in de zomer zijn er wel meer triggers voor hoofdpijn

Zomerhoofdpijn is geen wetenschappelijk bewezen aandoening, maar in de zomer zijn er wel prikkels die hoofpijn kunnen triggeren. Foto: Shutterstock

Voor duizenden Nederlanders is de zomer verre van zorgeloos, omdat ze hoofdpijn of migraine krijgen als ze te lang in de zon zitten. Bestaat er zoiets als ‘zomerhoofdpijn’ en kun je het voorkomen, zeker nu er een hittegolf op komst is? ,,Het weer is maar een van de mogelijke triggers’’, zegt neuroloog Jan Versijpt.

Eén op de vijf mensen heeft last van migraine, en vrouwen drie keer vaker dan mannen. Wie last heeft van ‘zomerhoofdpijn’, heeft vaak geen idee hoe dat komt. ,,In de volksmond wordt die term gebruikt, omdat diverse factoren die migraine uitlokken aan de zomer gelinkt worden: hitte, zonlicht, een ander (bio)ritme. Die triggeren een aanval, maar zijn niet de oorzaak”, zegt neuroloog Jan Versijpt.

,,Zomerhoofdpijn is geen wetenschappelijk bewezen aandoening. Er zijn wél al onderzoeken gedaan naar klimatologische triggers en migraine, maar het blijft voor de wetenschap een raadsel waarom die bij de een tot problemen leiden en bij de ander niet.”

,,Gemiddeld hebben migrainepatiënten twee à drie triggers die een aanval kunnen uitlokken. Klimatologische omstandigheden, zoals fel zonlicht en hitte, staan pas op de vierde plaats in de ranglijst van meest voorkomende neurale veranderingen op dit gebied. Stress, hormonale veranderingen en veranderingen in het bioritme vormen de top drie. Al zijn het niet steeds dezelfde factoren die tot een aanval leiden.’’

Meerdere factoren kunnen aanval uitlokken

Bij de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) staat migraine tweede op de lijst van aandoeningen die de grootste impact hebben op het dagelijks leven. Versijpt: ,,Men spreekt van migraine bij eenzijdige, kloppende hoofdpijn die verergert bij inspanning, die samengaat met misselijkheid of overgevoeligheid voor licht of geluid. Deze symptomen houden zonder behandeling tussen de vier uur en drie dagen aan. Patiënten die overgevoelig zijn voor licht, lopen tijdens de zomermaanden meer risico op een migraineaanval. De aanval kan worden uitgelokt door meerdere factoren. Er is wel duidelijk aangetoond dat alcohol een rol speelt, en sommige mensen drinken tijdens de zomermaanden nu eenmaal meer. Ook een vochttekort, te weinig water drinken dus, kan dat duwtje zijn, net zoals een kortere nachtrust.’’

Migraine voorkomen is niet altijd makkelijk, zegt Versijpt. ,,Omdat je er niet van kunt genezen, raden we ‘triggermanagement’ aan: je triggers leren kennen en aanpakken. Al is dat natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan: regelmatig leven, stress mijden, gezond eten, voldoende slapen en regelmatig bewegen: minstens drie keer per week.”

Regelmatig bewegen lijkt misschien paradoxaal voor wie lijdt aan inspanningsgebonden hoofdpijn, maar een warming-up en coolingdown kan voor sommigen al genoeg zijn. ,,Voorkom in elk geval dat je heel snel overschakelt op hevige inspanningen.”

Medicatie niet voor iedereen nodig

Ondanks de pijn hoeft niet iedereen meteen naar medicatie te grijpen. ,,Voor sommigen is het al voldoende de rust op te zoeken, in bed te kruipen of een koud kompres of washandje tegen het hoofd te houden. Pijnstillers zoals paracetamol, ibuprofen en acetylsalicylzuur kunnen helpen, maar slaan bij een deel van de bevolking helaas niet altijd aan. Wie chronische migraine heeft, heeft meer aan migrainespecifieke pijnstillers zoals de zogeheten triptanen. Medicatie nemen om migraine te voorkomen, kan ook. Wie regelmatig of langdurige aanvallen heeft, kan preventief dagelijks medicijnen slikken.”

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct