Werden we vroeger groot gebracht met aardappelen, groente en een stukje vlees. Tegenwoordig wordt dat stukje vlees vaker achterwege gelaten. Het eten van te veel vlees brengt risico’s voor de gezondheid met zich mee. Rood en met name bewerkt vlees zoals vleeswaren worden in verband gebracht met beroerte, diabetes type 2 en kanker. Het advies is dan ook: eet vlees daarom met mate.

Minder dierenleed

Dat spreekt natuurlijk voor zich. Om vlees te kunnen eten zijn dieren nodig (veeteelt). En het is een publiek geheim dat niet alle dieren even goed behandeld worden. De Vegetariërsbond heeft eens laten uitrekenen dat een gemiddelde Nederlander gemiddeld 727 dieren eet in heel zijn leven. Die honderden dierenlevens ‘bespaar’ je dus als vegetariër. Wist je dat er per dag meer dan een miljoen dieren worden gedood? Dat zijn er meer dan 1.000 per minuut.

Minder milieuvervuiling

Volgens Wakker Dier worden er jaarlijks 570 miljoen dieren gehouden. Al die beesten produceren samen 78 miljard kilo mest. Dit verzuurt het landschap, waardoor planten- en insectensoorten verdwijnen. Daarnaast draagt de veeteelt net zoveel bij aan de uitstoot van broeikasgassen (zoals CO2) als de transportsector. Eén koe stoot per jaar even veel broeikasgassen uit als 4,5 auto’s, die zo’n 70.000 kilometer rijden.

Er zijn tegenwoordig genoeg goede alternatieven

De schappen met vleesvervangers in supermarkten puilen uit met goede, smaakvolle alternatieven voor je hamburger of speklapje. Veel van deze vleesvervangers doen qua smaak en structuur niet onder voor de versies met vlees. Het enige verschil: er hoeven geen dieren voor dood te gaan. Albert Heijn heeft recent weer een aantal nieuwe vleesvervangers uitgebracht, waaronder vegan spareribs, pulled pork en chicken en stoofstukjes. Voor de beste vegetarische hamburgers die wel heel erg op vlees lijken heb je nu in elk geval drie hele goede mogelijkheden: de Garden Gourmet Sensational burger, de Beyond Meat burger en van de Vegetarische Slager de Ereburger. En ook bij Jumbo is het assortiment verrassend en uitgebreid.

loading

Er blijft meer eten over voor mensen

Voor vlees is veel veevoer nodig. Gebaseerd op verschillende onderzoeken blijkt dat voor 1 kilo vlees 25 kilo aan voer nodig is. Dat voer wordt verbouwd op akkers waar je ook gewassen kunt laten groeien waar we als mensen zelf van kunnen eten.

Het is gezond(er)

Het eten van rood en bewerkt vlees kan het risico op darmkanker verhogen. De wereldgezondheidsorganisatie heeft bewerkt vlees zelfs op de lijst van kankerverwekkende stoffen gezet. Daarnaast zijn er studies die een link leggen tussen het eten van veel (en bewerkt) vlees en hart- en vaatziekten, obesitas en diabetes. Bovendien schijn je af te vallen als je vlees laat staan: vegetariërs vervangen vlees vaak door meer groenten: dat is gezonder. Let wel op dat vitamine b12 onder andere in vlees zit. Deze vitamines heb je nodig. Zorg dus voor een alternatief.

Eerlijke voedselverdeling

In derdewereldlanden wordt veel graan verbouwd dat bestemd is voor westerse landen. Hier wordt dat verwerkt tot veevoer. Dit is voor de lokale bevolking wellicht financieel aantrekkelijk, maar de grond kan ook gebruikt worden voor voedsel voor de eigen bevolking. Dit geldt overigens ook voor de visserij: de lokale bevolking vist vaak achter het net: een groot deel van de vissen is al weggevangen voor onze consumptie.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Extra
Eten & drinken
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct