Demon’s Souls is een absolute ragegame. Net als je denkt dat je het einde van een zwaarbevochten episode hebt gehaald, doemt een monsterlijk wezen op, haalt dodelijk naar je uit – en moet je het hele level opnieuw doorlopen. Het is dat een nieuwe controller voor de Playstation 5 zeven tientjes kost, anders waren er tijdens het spelen een paar gesneuveld...

Sony brengt bij het verschijnen van de Playstation 5 een remake uit van Demon’s Souls , dat oorspronkelijk in 2009 op de Playstation 3 verscheen. Best opmerkelijk, want deze game was destijds helemaal geen instant-succes. Juist door de absurde moeilijkheidsgraad lieten veel spelers de game aanvankelijk links liggen.

Maar gaandeweg veroverde het spel een cultstatus. Die is niet alleen te danken aan de moeite die het kost om een level levend te voltooien. Demon’s Souls heeft een pakkend verhaal: een mengsel van horror, donkere mist, meedogenloos geweld, in een middeleeuwse setting. En natuurlijk is het een verhaal van goed tegen kwaad.

Duivels pact

De mensheid is ten prooi gevallen aan een duivels pact, waarin nachtmerrieachtige monsters de zielen van mensen stelen. Wie zijn ziel verliest wordt waanzinnig en valt gezonde mensen aan. Het is al een lastige klus om al die wezens van je lijf te houden. Maar de donkere mist die het land van de Twaalfde koning van Boletaria heeft overspoeld maakt het allemaal nog lastiger.

Duisterder dan dit wordt het waarschijnlijk niet in een game. In de krochten van vervallen kastelen zie je haast geen hand voor ogen, terwijl het kwaad op je loert. Op de momenten dat je wel (een beetje) om je heen kunt kijken ziet het er allemaal schitterend uit.

Demon’s Souls slaagt er heel goed in de suggestie van grootsheid te wekken. In vervallen kerken zijn de glas-in-loodramen overrompelend hoog. Hier laat het spel zien wat de nieuwe spelcomputer van Sony op grafisch gebied allemaal kan. Dat belooft veel goeds voor de komende jaren.

loading

Gigantische eindbazen

Dat gevoel overweldigd te zijn door je omgeving komt helemaal tot uiting als de eindbazen opduiken. Gigantisch, méér dan schermvullend. Dat waren ze al in 2009, maar toen waren de televisies een heel stuk kleiner dan tegenwoordig. Het maakt het effect van die bijna onverslaanbare monsters nog sterker. De rillingen lopen over je rug als je een klauw een van de kasteeltorens ziet verpulveren – en je realiseert: dat is dus die eindbaas waartegen jij zo in het strijdperk moet treden.

Bluepoint Games, die deze remake voor zijn rekening nam, heeft heel goed gekeken naar de sterke punten van het origineel, destijds gemaakt door FromSoftware (later bekend van titels als Bloodborne en Dark Souls ). Tegelijkertijd is dit onmiskenbaar een game van nu. Hoe duister ook, de beelden zijn schitterend. De spanning is bijna tastbaar en dat maakt het de moeite waard om na elke fatale nederlaag toch weer opnieuw te beginnen.

Demon’s Souls, voor Playstation 5. Ontwikkelaar Bluepoint Games en SIE Worldwide Studios, uitgever Sony Interactive Entertainment. Leeftijd 18+

Je kunt deze onderwerpen volgen
Extra
Gaming
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct