De sauna's gaan weer open. Welke sauna past bij jou?

Foto: Shutterstock.com

Heb je al een wellnessdagje in je agenda staan nu de sauna’s weer open mogen? In de grotere sauna-complexen heb je vaak verschillende sauna’s. Hoe weet je wel sauna bij jou past?

Je kunt sauna’s grofweg in twee categorieën verdelen. De vochtige sauna en de droge sauna. Droge lucht zorgt ervoor dat de luchtvochtigheid laag ligt en de temperatuur sneller stijgt. Wanneer de lucht iets vochtiger is, ligt ook de temperatuur wat lager waardoor je lichaam beter kan wennen.

Ga je voor de eerste keer naar de wellness en wil je op je eigen tempo wennen aan de warmte? Kies dan een met een niet al te hoge temperatuur. Begin met een sauna tussen 50 en 60 graden. Wanneer je hoge temperaturen goed kunt verdragen, kun je kiezen voor een Finse sauna. In deze cabine wordt gewerkt met droge lucht en kan de temperatuur makkelijk oplopen tot meer dan 100 graden. Vaak wordt de sauna gebouwd uit een specifiek soort hout dat de warmte opneemt en die vervolgens weer uitstraalt. Deze sauna is ideaal om je lichaam te laten ontspannen wanneer je op de bank gaat liggen. Door de warmte zullen je spieren ontspannen en worden lichamelijke kwaaltjes verzacht. De warmte wordt meestal voorzien door een kachel.

Opgieten

Ook zijn er nog opgietsauna’s. Daarbij wordt water op hete kolen gegoten om de temperatuur zo te doen stijgen. Dit is een van de warmste sauna’s die er bestaan. Hoe vaker jij of iemand anders water op de stenen giet, hoe warmer het wordt. Het is dus vooral zoeken naar een evenwicht in deze sauna waarbij je echt moet luisteren naar je lichaam. Zweten is absoluut normaal, maar wanneer je duizelig wordt, kan je beter weggaan. Blijf maximaal 12 minuten op deze plek zitten en zoek dan een koelere plek op. Vaak wordt er in deze sauna’s gebruikgemaakt van essentiële oliën die een lekkere aroma verspreiden.

Zweedse sauna

Wanneer je voor een Zweedse sauna kiest, wordt er verwacht dat je achteraf goed gaat afkoelen. Het is net de wisselwerking tussen de warme en koude temperaturen die het effect van deze sauna aangenaam maakt. Door je in ruimtes te begeven met verschillende temperaturen verlaagt niet alleen je bloeddruk maar wordt ook je bloedcirculatie gestimuleerd. Ook in deze sauna kan het erg warm worden: opletten dus.

Infrarood sauna

Wil je graag focussen op je spieren en gewrichten? Probeer dan eens een infraroodsauna of -cabine uit. Zoals de naam verklapt, wordt er geen gebruik gemaakt van een kachel maar van infraroodstralen. Die stralen hebben een specifieke eigenschap: ze dringen diep door in het lichaam waardoor je spieren en gewrichten ontspannen. De temperatuur is erg aangenaam en achteraf heb je een heerlijk loom gevoel. Luister altijd naar je lijf wanneer je in de sauna bent . Vergeet ook niet om geleidelijk aan op te warmen. Zo wordt vaak aangeraden om eerst een warm voetbad te nemen zodat je lichaamstemperatuur lichtjes stijgt. Wil je daarna het nog wat kalm aandoen? Ga dan op het laagste plaatsje zitten in de sauna aangezien warmte stijgt en verlaat de ruimte na maximaal vijftien minuten. Zorg er vervolgens voor dat je lichaam traag maar optimaal kan afkoelen door eerst een lauwe douche te nemen en vervolgens over te schakelen naar frisser water.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Extra
Gezondheid
Lifestyle