Coronavirus geeft kopen bij de lokale boer enorme boost. Stalletjes langs de weg doen uitstekende zaken

'Niet vergeten geld in het kistje te doen. Foto: DvhN

Fair trade op eigen bodem. De stalletjes langs de weg (niet vergeten geld in het kistje te doen!), de melktap, tulpenautomaten en boerderijwinkels schieten als paddenstoelen uit de grond. Vers van het land, in ruil voor een eerlijke prijs en wat waardering. Met corona als wind in de rug.

Covid-19 doet iets met de samenleving. Verdriet en onzekerheid. Werelden worden kleiner, letterlijk. Mensen zijn meer bezig met hun gezondheid, kiezen (soms noodgedwongen maar soms ook heel bewust) voor een vakantie in eigen land en kijken ook eens goed naar hun voedsel.

Dat laatste is goed nieuws voor boeren, die hun producten ook ‘aan huis’ verkopen. ,,Komt er toch nog iets positiefs voort uit deze crisis’’, zegt Brenda Timmerman. Voor land- en tuinbouworganisatie LTO Noord houdt zij zich bezig met de takken van sport naast het boerenbedrijf, zoals campings, winkels, kinderopvang en zorgboerderijen.

Bang voor de supermarkt

,,Door toedoen van het coronavirus is de verkoop van voedsel bij boeren aan huis enorm gestegen. Zeker in het begin waren mensen toch een beetje bang voor de supermarkt: wat lopen we daar op? En dus gingen ze eens kijken in het winkeltje van de boer even verderop. Velen hadden geen idee wat ze er zouden aantreffen. En wat bleek? Bij het winkeltje kun je niet alleen terecht voor groentes van die bewuste boer, maar vaal ook voor zuivel, vlees en fruit. De bessen en het bessensap van de buurman zijn er ook te krijgen.’’

loading

Het bezoek aan het boerenwinkeltje leidde volgens Timmerman tot nieuwe inzichten. ,,Het was niet langer ‘wat je van ver haalt is lekker’, maar juist wat in eigen streek wordt geproduceerd is lekker. En mensen realiseren zich dat veel producten lange reizen per vliegtuig moeten maken, voordat ze op ons bord terecht komen. Terwijl je zonder al dat transport en de hele logistieke keten daarachter ook producten uit de buurt kunt kopen. Dus duurzamer en een stuk waardering voor de boer.’’

 

Extra gevoel van goed en betrouwbaar

En daar komt nog iets bij: ,,Van producten die van ver komen, weet je nooit helemaal precies de herkomst. Bij de boer bij de mensen in de buurt is dat wel het geval. Ik zeg niet dat supers rommel verkopen. Integendeel, alle producten moeten aan strenge eisen voldoen.''

,,Maar rechtstreeks kopen bij de boer geeft een extra gevoel van goed en betrouwbaar. En deze crisis heeft ook duidelijk gemaakt dat de beschikbaarheid van producten uit verre landen lang niet altijd een vanzelfsprekendheid is.’’

En een eerlijke prijs? ,,Zeker, want de tussenhandel en de retail worden overgeslagen. Wat veel mensen ook niet weten is dat kopen bij de boer daardoor vaak een stuk voordeliger is. Je betaalt dus minder én een eerlijke prijs.''

,,Neem de melkprijs. Die staat behoorlijk onder druk en dat zal zo blijven. Met de rechtstreekse verkoop van zuivel en zuivelproducten proberen boeren hun inkomen op peil te houden. Het zal denk ik niet snel het hoofdinkomen worden, maar wel een steeds belangrijkere bron van inkomsten.’’

loading

Aanbod is seizoensgebonden

Dat is ook de reden dat boeren van verschillende pluimage de krachten bundelen, weet Timmerman. ,,Samenwerking is belangrijk. Dan kun je een breder assortiment aanbieden en komen mensen vaker terug.''

,,Het is natuurlijk wel zo dat het aanbod seizoensgebonden is. Met de juiste manier van opslag kan het nodige worden bereikt, maar normaal gesproken heb je zomergroentes in de zomer en wintergroentes in de winter. Maar dat is ook een stukje bewustwording. Dat het eigenlijk best raar is dat we het hele jaar door sla eten.’’

En zit er nog rek in? ,,Zeker. In mijn beleving is de omvang, die de verkoop aan huis kan hebben, nog lang niet bereikt. Er zit nog zeker groei in, helemaal als boeren samenwerkingen aangaan.’’