Corona maakt grote bedrijven klein: Marketeers en managers pakken ruim 1200 kranten met Dr. Denker Kerstpuzzel in

Normaal is Bart van Elden (voorgrond) marketeer werving bij NDC Media. Zaterdag plakte hij adresstickers op kerstkranten. Achter hem (met roze trui ) marketeer Kirsten Swiersema en links op de achtergrond manager klantrelaties Sibylle Staal. Foto: DVHN

Ze hebben functietitels vol Engelse termen en zitten meestal achter hun (thuis)bureau dingen te regelen. Maar zaterdag waren managers en marketeers van NDC Mediagroep in Groningen en Leeuwarden voor één dag krantinpakker. Want er moesten ruimen 1200 extra kranten met Dr.Denker Kerstpuzzels op de post.

Ooit waren de uitgevers van de voorgangers van Dagblad van het Noorden en Leeuwarder Courant echte familiebedrijven. De lijntjes waren kort. Als CEO’s (die toen nog gewoon directeur heetten) ‘meneer Frans’ of ‘meneer Ruurd’ iets wilden, vroegen ze dat rechtstreeks aan de medewerkers die het aanging.

Tegenwoordig is NDC Mediagroep een log bedrijf met meerdere locaties en nog meer schijven met beslissingsbevoegdheid. En dan is het Mediahuis nog niet eens van start gegaan.

Waarin een groot bedrijf klein kan zijn

Maar - zoals zo vaak - blijkt ook hier dat in crisistijd een groot bedrijf ook gewoon weer klein kan zijn.

Toen premier Rutte maandag de winkelsluiting aankondigde, zag NDC Mediagroep de succesvolste verkoopdag van het jaar in rook opgaan. De helft van het aantal krantenverkooppunten moest de deuren sluiten. Dat betekende ook de helft minder losse verkoop van de traditionele hit van het jaar: de krant met de Dr. Denker Kerstpuzzel. Een jubileumeditie, ook dat nog.

Dinsdag werden er in allerijl (online) spoedoverlegjes georganiseerd. De verkooppunten die open mochten blijven, zouden een grotere voorraad kunnen krijgen. Maar ook niet te veel, want lange rijen en extra drukte in de winkels zijn niet coronaproof.

Het proefabonnementensysteem kon verrassend snel worden aangepast zodat mensen bij hoge uitzondering een ééndagsabonnement op de Kerstkrant konden nemen.

loading

Krantentassen en kofferbakken van bezorgers zitten mudjevol

Er werden drive-throughs bedacht op P&R’s in de drie provincies. Daar zouden klanten veilig vanuit hun auto een krantje kunnen ophalen. In afwachting van de benodigde vergunningen werd er vast een oproep gedaan aan collega’s om vrijwillig de kraampjes op de drive-troughs te bemensen.

Binnen de kortste keren was er een lange lijst enthousiastelingen. Van hoofdredacteur tot drukker, van marketeer tot advertentieverkoper, iedereen wilde op zijn vrije zaterdag meehelpen.

Helaas ging het feest niet door, omdat de betrokken gemeenten geen vergunnningen wilden uitgeven. Ze vreesden te veel gezelligheid en drukte op de parkeerplaatsen.

Vanaf het moment dat de eendags-proefabonnementen aangevraagd konden worden, stroomden de bestellingen binnen. Even later trok het hoofd bezorging aan de bel: ‘We hebben de nieuwe bestellingen op de lijst gezet en de krantentassen en kofferbakken van onze bezorgers zitten nu mudjevol. Zelfs als ze meerdere rondes rijden.’

Ook geen probleem, luidde het op de plotseling korte lijntjes via telefoon, mail, Whatsapp en Teams. ‘Dan sturen we de kranten op met de post. Wie helpt mee?’

Met mondkapjes op en handschoenen aan adresstickers plakken

En zo kwam het dat zaterdag van 9.00 tot 15.30 uur een groepje managers en marketeers adresstickers op enveloppen stond te plakken, om er vervolgens kranten in te schuiven.

Met mondkapjes op en soms zelfs met handschoenen aan en met minder vrijwilligers dan gehoopt. Want ze moesten natuurlijk ook nog de anderhalve meter afstand in acht nemen, dus te veel drukte op de werkvloer was onwenselijk.

De kratten met ruim 1200 enveloppen staan klaar voor Post.nl. Bestellen kan nog tot maandag 21 december 12.00 uur. En dan heeft de post nog drie dagen om de kranten op tijd te bezorgen. Moet lukken.

De krant met de Dr. Denker Kerstpuzzel bestellen kan nog tot maandag 21 december 12.00 uur via lc.nl/drdenker.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Extra
Dr. Denker
Coronavirus