Afvallen? De 5 populairste diëten van dit moment

Weegschaal.

Een nieuw jaar is het perfecte moment om doelen te stellen. Stoppen met roken, een stap maken in je carrière, meer tijd aan je familie besteden en ga zo maar door. Toch is er maar één goed voornemen dat veel Nederlanders op hun lijstje hebben staan. Namelijk afvallen.

Iedereen die wil afvallen wil dat dat zo snel mogelijk lukt en dan het liefst met een dieet waarbij je zoveel weinig mogelijk dingen moet laten staan. Maar een crashdieet is nooit een goed idee. Als je kiest voor zo’n drastisch dieet, gaat je lichaam namelijk protesteren, daalt de verbranding en grijpt het lichaam alle mogelijkheden aan om vet vast te houden, waardoor je eigenlijk alleen maar dikker wordt. Wil je afvallen zonder dat het er weer snel bijkomt dan zit er maar een ding op. En dat is je leefstijl aanpassen. Alleen een gezonde leefstijl kan je dan helpen.

Koolhydraatarm dieet

Wat is een koolhydraatarm dieet? De term koolhydraatarm betekent weinig koolhydraten. Een koolhydraat-dieet is voor iedereen anders. Sommige koolhydraatarme diëten zijn gericht op het verbeteren van bloedsuikerwaarden. Andere zijn bedoeld om af te vallen of gebaseerd op het idee dat het gezonder zou zijn om bepaalde producten met koolhydraten te vermijden. Voor anderen is het een leefstijl.

Toch hebben ze ook een grote overeenkomst: minder koolhydraten eten. Producten als brood, rijst, pasta, fruit en aardappelen zitten vol koolhydraten en laat je bij voorkeur staan. Vooral de witte varianten. Eigenlijk komen deze diëten in grote lijnen overeen met eiwitrijke diëten. Je vervangt de koolhydraten onder andere voor eiwitten uit vlees, vis en peulvruchten.

Veel mensen vallen daardoor af. Dat komt omdat hun bloedsuikerspiegel minder schommelt waardoor er minder behoefte is aan suikers. Bovendien wordt het lichaam door de lage insulinespiegel aangezet zijn eigen vetreserves aan te spreken. Daardoor ga je vet verbranden en afvallen. Om deze reden is een koolhydraatarm dieet ook voor diabetes type 2-patiënten zeer geschikt. Door koolhydraatarm te eten, kunnen veel diabetespatiënten hun medicijngebruik zelfs drastisch verminderen. Lees hier meer over het koolhydraatarm dieet

loading

Ketogeen dieet

Het keto-dieet is enorm populair. Het staat voor weinig koolhydraten, wel eiwitten, vet en groente. Het doel is dat het lichaam overschakelt van het verbranden van koolhydraten en eiwitten naar het verbranden van je vetreserves. Met als gevolg dat je afvalt. Volgers van dit dieet omschrijven het keto-dieet als heftig en zwaar. Maar de kilo’s en vetrandjes verdwijnen

Door de jaren is het ketogeen-dieet of keto-dieet populairder geworden, onder meer bij mensen met epilepsie , diabetes type 2 , obesitas of kanker. Hoewel het dieet inmiddels al bijna een eeuw wordt toegepast, weten we weinig over de veiligheid en effectiviteit op de lange termijn. De ketonen die vrijkomen, hebben interessante effecten op het brein en soms hoopgevende effecten op het verloop van ziekten. Er wordt gespeculeerd over gunstige effecten bij tal van ziekten, van de ziekte van Parkinson , alzheimer en MS tot slaapstoornissen, autisme en hersentumoren, maar goed onderzoek hiernaar bij mensen ontbreekt.

Is het ketogeen dieet gezond? De meeste mensen houden het echter niet eens zo lang vol. Het dieet of de leefstijl is namelijk behoorlijk zwaar en je moet veel producten laten staan. Omdat je koolhydraatrijke producten laat staan heb je een grotere kans op tekorten van bepaalde B-vitamines, vezels en jodium. Met deze levensstijl krijg je dus niet alle vitamines en mineralen binnen die je nodig hebt. Slik daarom altijd multivitaminen om te voorkomen dat je tekorten krijgt. De effecten van het dieet op gewicht en gezondheid op de lange termijn zijn onbekend.

Het beste is om het ketogeen dieet alleen te volgen onder begeleiding van een arts of diëtist. Zij kunnen inschatten of dit veilig is en of je alle voedingsstoffen binnenkrijgt die je lichaam nodig heeft. Ook kunnen zij je vervolgens op weg helpen naar een gezond eetpatroon. Op Gezondheid en Co lees je meer over het keto dieet .

loading

Intermittent fasting

Intermittent fasting betekent letterlijk: vasten met tussenpozen. Een sapkuur heeft daar niets mee te maken, want intermittent fasting doe je iedere dag. Intermittent fasting is momenteel een enorme hype. Vasten is al een eeuwenoud fenomeen dat nu erg populair is als manier om je gezondheid te verbeteren en om af te vallen. Hoe werkt intermittent fasting? Vasten houdt in dat je gedurende een bepaalde periode je energie-inname beperkt, dus dat je geen calorieën tot je neemt. Intermittent fasting, ook wel onderbroken vasten, houdt in dat je periodes van wel en niet eten afwisselt. Er zijn verschillende vormen van periodiek vasten, in het Engels intermittent of alternating fasting.

De eerste manier, intermittent fasting, speelt op dagniveau. In het 16:8-protocol eet je 16 aaneengesloten uren niet, terwijl je in de overige 8 uur normaal eet, en wat je wil. Het kan gunstige gezondheidseffecten hebben en effectief zijn voor gewichtsverlies. Het is niet bekend of het gewichtsverlies op de lange termijn doorwerkt. Langetermijneffecten op gezondheid zijn onvoldoende bekend. At je normaal 6 kleine maaltijden op een dag? Bij IF worden dat er 3, maar iets groter dan anders. Je lichaam raakt op een gegeven moment in een fase dat het geen eten hoeft te verteren. Je bent dan in de vastenfase. In deze fase begint de vetverbranding.

Meer over intermittent fasting

5:2-methode

Het vastendieet is ontwikkeld door de Britse arts Michael Mosley en wordt ook wel de 5:2-methode genoemd. Dat komt neer op vijf dagen in de week gewoon eten en twee dagen vasten. En op welke dagen je dat doet, bepaal je helemaal zelf. Doordat je twee dagen in de week amper iets eet, krijg je veel minder calorieën binnen. Omdat je minder calorieën eet dan je verbrandt, val je af. De veiligheid van dit dieet is onvoldoende onderzocht. Er zijn mensen die duizelig worden van vasten of hoofdpijn krijgen. Ook kun je een tekort krijgen aan bepaalde voedingsstoffen. Wie veel sport of zwaar lichamelijk werk doet, kan dit dieet beter overslaan omdat het moeilijk past in het actieve leven.

Meer over de 5:2 methode

loading

Sirt Food-dieet

Het sirt food-dieet werd vooral bekend door zangeres Adele. De zangeres viel zo’n 45 kilo af. Verhalen gaan dat ze het indrukwekkende gewichtsverlies te danken heeft aan een strenge personal trainer en het zogenoemde Sirt Food-dieet. Dit dieet is bedacht door farmaceut-voedingsdeskundige Aidan Goggins en voedingsdeskundige Glen Matten. Ze beloven dat je met dit dieet wel 3 kilo per week af kunt vallen. Het dieet verloopt in twee fasen. De eerste week moet je het strengst zijn: je beperkt je dan tot hooguit twee caloriearme maaltijden per dag en daarnaast drink je drie Sirt Food-rijke groene sappen. Met je dagmenu mag je maximaal 1000 kcal per dag binnenkrijgen. Vanaf dag drie tot en met dag zeven drink je tweemaal per dag een groene Sirt Food-sap en heb je twee hoofdmaaltijden (standaard of veganistisch). Ook mag je 15-20 gram 85% chocola) Na 19.00 uur eet je niets meer. Meer over het sirtfood dieet

Niet alle dieten zijn voor iedereen geschikt. Verdiep je er eerst goed in voor je begint. Wil je veel kilo’s afvallen dan kun je het beste eerst je huisarts, een diëtist, voedingscoach of leefstijlcoach om advies vragen.