Abonnementen en contracten: hoe kom je er vanaf?

ILLUSTRATIE WIJTZE VALKEMA

Een tijdschrift, telefoon, pechhulp of de sportschool: we hebben al gauw een abonnement of tien, met alle kosten van dien. Je sluit ze gemakkelijk af. Maar hoe kom je er weer van af?

Nederlanders onderschatten het aantal abonnementen dat ze hebben, blijkt uit onderzoek van budgetvoorlichter Nibud. Ook gaan ze er laks mee om. We sluiten ze gemakkelijk af, lezen de voorwaarden niet en raken dikwijls het contract kwijt. Bovendien zitten we vaak langer aan een abonnement vast dan eigenlijk de bedoeling was. Toch heeft een abonnement natuurlijk voordelen. Behalve dat het voor veel diensten noodzakelijk is, bespaar je er geld mee omdat je korting krijgt. En je hebt er weinig omkijken naar, want de afschrijvingen gaan automatisch. Het wordt pas vervelend als je ervan af wilt. Wat zijn de spelregels en hoe voorkom je gedoe?

Let op de vaste periode

,,Contracte n voor onbepaalde tijd kun je maandelijks opzeggen’’, steekt Charlotte Pavillon, hoogleraar consumentenrecht aan de Rijksuniversiteit Groningen, van wal. ,,Dat is een paar jaar geleden wettelijk geregeld. Meestal sluit je eerst een contract af voor een bepaalde periode, bijvoorbeeld een telefoonabonnement voor twee jaar. Daar zit je dan aan vast. Bedenk dus vooraf goed wat je aangaat. Na die periode wordt het contract stilzwijgend verlengd naar een contract voor onbepaalde tijd en kun je er elke maand van af. Houd wel rekening met een volle maand opzegtermijn.’’ Bij energiecontracten gelden afwijkende regels. ,,Die gelden vaak voor een periode van één tot drie jaar en kun je wel tussentijds opzeggen. Maar dan krijg je wel een opzegboete van maximaal 125 euro.’’

Abonnementen met langere opzegtermijnen

Verenigingen en verzekeringen vallen niet onder de nieuwe wetgeving. ,,Zij kunnen zelf in een ledenvergadering de voorwaarden bepalen’’, legt Pavillon uit. ,,Daarom is de opzegtermijn bij de voetbalclub en tennisvereniging, maar bijvoorbeeld ook voor pechhulp, langer dan bij andere abonnementen. Vaak zit je daar elke keer voor een jaar aan vast. Aparte onderdelen, zoals een blad dat bij de vereniging hoort, mogen wel maandelijks worden opgezegd. Met name verzekeringen lopen vaak per kalenderjaar. Die moet je dan opzeggen voor 1 december, een maand van tevoren dus. De zorgverzekering kan jaarlijks tot 31 december worden opgezegd.’’ Kijk ook goed naar de voorwaarden als je een abonnement verandert tijdens de looptijd, waarschuwt Pavillon. ,,Stel dat je een televisieabonnement omzet in een all-in-one abonnement: dan kan de vaste contract-periode opnieuw ingaan.’’

Zeg abonnement bij afsluiten al op

,,Wij adviseren consumenten om, als ze een abonnement nemen, het ook gelijk weer op te zeggen’’, zegt Karin Radstaak van budgetvoorlichter Nibud. ,,Dan hoef je niet te onthouden wanneer je het moet doen, met het risico op vergeten. Sommige abonnementen, zoals de Postcodeloterij, kun je gelijk stoppen. Bij andere duurt het langer en voordat je het weet zit je er weer een jaar aan vast. Wij adviseren bedrijven om consumenten actief te wijzen op het aflopen van termijnen. Mensen zeggen dan misschien eerder op, maar het is wel klantvriendelijk. En dat is ook waardevol. Door stilzwijgend te verlengen zitten mensen vaak veel langer vast aan een abonnement dan ze eigenlijk willen.’’

Pas op voor trucs

,,Soms hanteren bedrijven trucs’’, ziet Pavillon. ,,Als je abonnement afloopt bellen ze je op om te vragen of je wilt verlengen. Soms geven ze een beetje korting. Je was niet van plan weg te gaan, dus je zegt ja. Dan zit je opeens weer voor twee jaar vast aan iets als een telefoonabonnement. Terwijl het abonnement anders was overgegaan op een maandelijks opzegbaar contract. Achteraf besef je dat je na drie maanden toch eens wil kijken naar een andere aanbieder, maar dat kan dan dus niet. Sommige bedrijven zijn daar eerlijk in. Ik had zelf een krantenabonnement met korting afgesloten voor een jaar. Daarna moest ik het volle pond gaan betalen. Na het jaar werd ik gebeld. Ik kon kiezen. Nog een jaar vast, met korting, of een maandelijks opzegbaar abonnement tegen vol tarief. Proefabonnementen zijn ook een puntje van aandacht. Vaak gaat het helemaal niet om een abonnement op proef, maar om een paar maanden korting binnen een vast contract. Let er ook op of de gratis maanden binnen het jaarcontract vallen of erbij worden opgeteld.’’