Hoe neem je als ondernemer goede beslissingen? Hoe houd je koers in de wolk van vraagstukken? In Friesland kunnen jonge ondernemers inchecken bij mentoren. ,,Ik kan door hen veel sneller acteren’’, zegt Eva van Leeuwen (38) van YFK Marketing.

,,Zou je ook koekjes kunnen verkopen?’’ Eva van Leeuwen was verrast toen ze de vraag twee jaar geleden kreeg tijdens haar toelatingsgesprek. Koekjes? Zij? Op-en-top marketingvrouw?

Het was een goeie vraag, vindt ze nog steeds. ,,Ze vroegen eigenlijk: wil je groeien in je vak of in je ondernemerschap? Ik kwam er achter dat ik ondernemer ben.’’ Voor vakwerk neemt ze mensen aan.

Op dat moment was ze eigenaar van één bedrijf, YFK Marketing in Leeuwarden (22 werknemers). Inmiddels staat Young Heroes (4 werknemers) op het punt om uit de startblokken te schieten, een platform voor marketing- en communicatietalent waarmee Van Leeuwen internationaal wil doorbreken.

Ondernemersfamilie

Na dat eerste gesprek kreeg ze Sake Bosma en Luca Arbouw (zie kader) als mentoren toegewezen. Ze treffen elkaar in de Kanselarij aan de Turfmarkt, schuin tegenover het Provinsjehûs. Van Leeuwen bepaalt de frequentie en de agenda. ,,Ik heb vooral behoefte aan zakelijke kennis. Hoe ik als mens ben, had ik al wel aardig op een rijtje. Alleen de koppeling naar het zakelijke niet.’’

Weliswaar komt ze uit een ondernemersfamilie (de Douwstra’s), voor het ondernemerschap bood haar hbo-opleiding communicatie nauwelijks aanknopingspunten (,,Ik was een hele slechte student. Ik volleybalde liever’’). Haar eerste naschoolse jaren werkte ze fanatiek, maar in loondienst, onder meer bij uitgeverij Noordhoff en zorgverzekeraar De Friesland.

‘Ja, weet jij veel?’

Dus toen ze opeens zelf elke euro uit het niets wilde gaan verdienen, overlopend van ambities, was hulp welkom. Want hoe vlieg je al die praktische vraagstukken aan? Een pand kopen of een pand huren? Wel of niet een bonus voor het personeel? Wel of niet omzet- en rendementscijfers met de werkvloer delen? Heb je liever een paar grote klanten of veel kleine klanten? Wat is qua financiering wijs: een buffer opbouwen, een lening afsluiten, aandelen uitgeven? ,,Ja, weet jij veel?’’

,,Sake en Luca hebben me in het eerste gesprek een half uur laten praten. Heel ongemakkelijk. Dat gebeurt bijna nergens. Ik zocht natuurlijk naar respons, maar ze luisterden alleen maar. Toch was het goed, dat doorpraten. Je bent even helemaal met jezelf bezig.’’ Voordat het idee ontstaat dat de sessies alleen maar bloedserieus zijn: ,,Er wordt ook gelachen.’’

‘Je moet leren risico’s te nemen’

Niet adviseren, niet uitstippelen, luisteren en vragenstellen, dat is de rol van de mentoren. Zo, zoekend, struikelend, komen de mentees zelf bij beslissingen die passen bij hun persoonlijkheid en stijl, of ze nu controlfreaks zijn, flierefluiters of risicojunks. ,,Ik ben erg van de cijfers. Over geld wil ik geen dag inzitten. Maar als je wilt groeien, moet je durven. Ik heb geleerd om risico’s te nemen. En als je dat doet, zie je dat het meevalt.’’

Haar meest verstrekkende beslissing tot nu toe is de opstart van een tweede bedrijf, Young Hero’s. Het wordt een digitaal platform waarop jonge professionals in de wereld van marketing, communicatie en data begeleiding kunnen vinden. YFK Marketing was nog maar vier jaar oud toen bij Van Leeuwen vorig jaar de plannen rijpten.

Waarom niet?

,,Wij werken veel met jonge mensen. Zware marketingvraagstukken vliegen we in duo’s aan.’’ Ervaring aan de ene kant, jeugdige frisheid aan de andere. ,,Al die jonge mensen hebben begeleiding nodig. Ik dacht: waarom richten we daar niet een andere organisatie voor op, met coaches, opleidingen en trainingen.’’

Ze pitchte het idee bij haar mentoren. En riep daarmee een regen van vragen over zich af. Zo’n platform ontwikkelen is kostbaar. Is het dan niet handiger om het meteen internationaal uit te rollen? (Ja) Had ze de ict-kennis in huis voor zo’n platform? (Nee) Wat voor competenties moest ze aantrekken? (In elk geval een data-expert).

Een heel slecht hotel

En, verder kijkend: voor welke aanpalende vakgebieden zou het concept kopieerbaar zijn? Human resource (personeelszaken, red.) en recruitment (werving, red.). Er moest geld van buiten bij. Maar welke investeerder paste bij haar? Hoe moest ze coaches van topniveau aan zich binden? (Door het hen makkelijk te maken) Lang verhaal kort: ,,Ik heb haast. Binnenkort gaan we live.’’

Gestructureerd denken zat er bij haar al in. ,,Ik zie blokjes en modellen voor me: Ik wil dit - Dus moet ik die en die actie ondernemen - Wat kost het?’’ Met hun vragen voegen de mentoren extra lagen toe: verdieping, rust en vertrouwen. ,,Ik heb veel onrust in me. Juist om mezelf rustig te houden, moet ik nieuwe dingen doen. Dan is het zo fijn dat ik in die gesprekken een totaal vertrouwen krijg dat ik het goed doe. Sake en Luca zijn kritisch genoeg, maar ook veilig. Door hen kan ik veel sneller acteren.’’

Niet dat ze het duo meteen bij alles betrekt. ,,Soms trek ik me een paar dagen terug. Ik boek een heel slecht hotel en ga wandelen met de telefoon op voice . Ik spreek in en werk het op mijn hotelkamer uit. Een paar dagen schrijven, en mijn jaarplan is klaar.’’

De Mentor

Eva van Leeuwen heeft twee mentoren. Eén van hen is Luca Arbouw (50) uit Hoornsterzwaag, geboren in Italië uit Nederlandse ouders, gezegend met een talenknobbel en sinds zijn 28ste multi-ondernemer. Eerst in de scheepsmakelaardij, daarna internationaal actief in de nieuwbouw, de financiering en het transport van luxe plezierschepen, tevens mede-eigenaar van een autorijschoolketen in Italië. Over Eva zegt hij: ,,Zij is bruisend, ze gaat als een speer. Een heel talentvolle vrouw. In haar vakgebied zit ze tegen het visionaire aan. Ze kan geweldig goed enthousiasmeren, ze is zeer vindingrijk, we worden iedere keer weer door haar verrast. Gaandeweg is ze rustiger geworden, heeft ze meer focus gekregen. Strategisch is ze veel sterker geworden. Ze neemt precies de goede stappen.‘’

MIT-methode

Friesland is in 2017 aangehaakt op een wereldwijd netwerk van mentoren die volgens het MIT Venture Mentoring Service-model werken. Kern is dat ervaren, succesvolle ondernemers jonge ondernemers helpen met de groei van hun bedrijf. De mentoren werken belangeloos en altijd in een groep. Ze stellen uitsluitend vragen, ze adviseren of coachen niet. De MIT-methode is ontwikkeld in Boston (Massachusetts, VS).

In Friesland doen op dit moment 23 mentees mee aan het programma. Er staan dertig mentoren voor hen klaar, onder wie zes vrouwen. Elke mentee krijgt minimaal twee mentoren toegewezen. Soms trekken ze een half jaar op, maar vaak ook langer dan een jaar.

Meer over Entrepreneur Mentoring Service (EMS) lees je hier: https://www.em-service.nl/

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
Startups
Instagram
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct