Disolut in Donkerbroek gaat fors uitbreiden. Binnen vijf jaar moet de omzet van de onderneming in voedingssupplementen zijn gestegen naar 10 miljoen. Ook is het bedrijf op zoek naar een groter pand.

Begin vorig jaar besefte oprichter en eigenaar Remko Hiemstra (47) van Disolut (dietary solutions): er is hulp nodig. De afgelopen jaren maakte zijn bedrijf, dat supplementen ontwikkelt en produceert voor mensen die intolerant zijn voor lactose, fructose en histamine, een constante groei door. De omzet steeg elk jaar met zo’n 40 tot 50 procent. Hiemstra: ,,We hebben een goed product en leuke klanten. Maar ik wilde doorgroeien. Alleen wist ik niet hoe. Van marketing heb ik geen verstand. Ik was ook redelijk overwerkt. Bovendien ben ik een ontzettende softie’, grijnst hij. ,,Ik heb verpleegkunde gestudeerd en heb ook in de verpleging gewerkt.’’

Vandaar dat hij met de Drachtster bureau Marktlink Fusies & Overnames een ervaren investeerder en overnamekandidaat zocht. Die vond hij in Harmen Treep (47), die met zijn zakenpartner Harry Smeets op zijn beurt op zoek was naar een consumentenproduct dat een slag wilde maken. Treep werkte bij Unilever en was van 2012 tot 2018 directeur van Axa fietssloten. Het tweetal kocht 85 procent van de aandelen van Disolut. Hiemstra blijft bij het bedrijf betrokken als productontwikkelaar.

Weer genieten van een maaltijd

Jaren werkte Hiemstra na zijn studie verpleegkunde in de farmaceutische industrie. Op een van zijn reizen naar de VS ontdekte hij daar in een supermarkt een voedingssupplement tegen lactose-intolerantie. Hiemstra is zelf lactose-intolerant en merkte hoe hem dat hielp om maagdarmklachten te voorkomen. ,,Ik wilde het supplement naar Nederland distribueren, maar toen dat niet lukte dacht ik: dan maak ik het zelf wel.” Zijn droom: dat iedereen zonder buikpijn kan eten. Of anders gezegd: dat ook mensen met een voedselintolerantie weer kunnen genieten van een maaltijd zonder daarna klachten te krijgen.

In Nederland heeft tien procent van de bevolking een lactose-intolerantie. In China is dat zelfs 60 tot 70 procent. ,,We hebben vanmorgen weer een order van 15.000 flesjes gekregen vanuit China”, zegt algemeen directeur Treep. ,,Als je die druppels van het enzym lactase in je melk of yoghurt doet, breekt dat de lactose af.” Wie lactose-intolerant is maar een capsule of tablet met dit enzym inneemt, kan vervolgens bijvoorbeeld zonder problemen een roomijsje eten. En mensen willen dat wel eens, weet Hiemstra: ,,Soms heb je geen zin om je even aan je dieet te houden. Als je voor de maaltijd ons enzym inneemt kun je toch probleemloos eten’’, verzekert hij.

loading

Diëtiste

In 2008 begonnen hij en zijn vrouw Maud aan de keukentafel in Donkerbroek met de onderneming. Alle capsules en tabletten werden zelf ontwikkeld in een pand naast hun woning. Ze werden en worden met de hand gefabriceerd in eigen productieruimtes. ,,Handmatig ja. Want alleen zo kun je een zo puur mogelijk product zonder vulstoffen maken. Onze capsules zijn plantaardig en bevatten alleen lactase en kalk’’, licht Treep toe.

De groei zette door, ook omdat het bedrijf een diëtiste in dienst nam. Die gaf niet alleen voorlichting aan collega’s, maar ook aan klanten die met vragen belden of mailden. Treep: ,,Ons product werkt en veel mensen gebruiken het al jaren. Maar niet iedereen weet dat het er is, ook diëtisten niet. Daarom is de adviserende functie die wij hebben zo van belang.’’ Temeer daar het bedrijf van de wetgever geen claims mag maken over de werking van de capsules, tabletten en druppels. Noch op de verpakking, noch op de website.

,,Een enorme beperking’’, meent Hiemstra. ,,We mogen onze producten zelfs niet noemen naar waar ze voor dienen. Lutomerase helpt bijvoorbeeld om fructose uit de voeding te verteren voor mensen die intolerant zijn voor fructose. Maar het was veel handiger als we het Fructomerase zouden mogen noemen.”

Ongeveer 75 procent van de omzet haalt Disolut in Nederland. Export vindt plaats naar Spanje, Frankrijk, Australië, Hongarije en sinds vier jaar naar China. De komende drie jaar wil de onderneming de Europese markt verder veroveren. De omzet bedraagt nu circa 2 miljoen en moet in vijf jaar gegroeid zijn tot zo’n 10 miljoen euro. Ook het aantal werknemers moet dan zijn verdubbeld van tien naar twintig. Verder wordt er een grotere productieruimte gezocht. ,,We zijn aan het zoeken in de omgeving’’, lacht Treep. ,,Dus als je nog iets weet.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct