Zo wil start-up Dropper het aantal bezorgritten in Leeuwarden terugbrengen

Jantine Doornbos van Dropper. FOTO LC

Door bezorgopdrachten aan elkaar te koppelen, wil de Groningse start-up Dropper koeriers slimmer in gaan zetten. Leeuwarden heeft deze zomer de première.

In de moderne stad wemelt het van de bezorgscooters, bestelbusjes en pizzakoeriers. Allemaal rijden ze vol naar een bezorgadres en leeg weer terug naar depot of keuken. Wie zich een beetje fanatiek op online bestellen stort, kan zomaar op een dag drie verschillende koeriers voor drie verschillende pakketjes aan de deur krijgen.

Maaltijdbezorger Fooddrop

Dat levert een gigantisch aantal verkeersbewegingen op. Dat zag ook Jantine Doornbos, in 2016 oprichter van de Groningse maaltijdbezorgdienst Fooddrop. Op de fiets brengen koeriers daar maaltijden van restaurants rond. Doornbos: ,,Een idee dat ontstond toen ik erachter kwam dat je eigenlijk geen gezond eten kon laten bezorgen.''

Maar als die koeriers maaltijden kunnen bezorgen, dan kunnen ze ook best andere dingen vervoeren. ,,Met Fooddrop doen we dat al voor de horeca maar waarom zou je daar ook niet andere diensten aan koppelen? Een boeket van de bloemist of de boodschappen van de supermarkt. In Groningen rijden we bijvoorbeeld ook voor Jumbo.'' En dat scheelt weer een busje.

Algoritmes

De algoritmes van het platform van Dropper, waar Fooddrop in op gaat, kijken welke bezorgopdrachten er zijn, welke koerier in de buurt is om die te bezorgen, wat voor pakketen hij mee kan nemen en maakt een prijs-kwaliteitafweging. Zo kan een bezorger die onderweg is met bloemen op zijn route ook een pizza oppikken. Met de garantie dat alles er binnen een uur is.

Op de website kunnen gebruikers bovendien een bezorgrit aanvragen. Bijvoorbeeld om hun schoenen naar de schoenenmaker te laten brengen voor nieuwe zolen.

Samenwerken met FRL

In Leeuwarden heeft Dropper nu nog eigen koeriers maar werkt ook samen met de koeriersdienst van FRL. ,,Het idee is dat partijen voor elkaar gaan rijden'', zegt Klaas Halma van FRL. ,,Dat is een heel interessant concept. Voor ons is het een mooie aanvulling. Onze koeriers hebben straks meer in de bak door de extra opdrachten.''

,,Je wilt samen elkaars pieken opvangen'', vult Doornbos aan. ,,En voorkomen dat er weer een extra bezorgdienst bijkomt. Want er zijn er al veel. En de stad wordt steeds voller.'' Dropper moet in de toekomst dan ook een koeriersdienst zonder koeriers worden.

Leeuwarden als ideale testplek

De almaar vollere stad is wat Dropper naar Leeuwarden bracht. Groningen en Leeuwarden werken intensief samen om hun binnensteden in 2025 autoluw te maken. ,,We krijgen veel hulp van de gemeente om het hier op te zetten. Dat is fijn.''

De stad is volgens Doornbos bovendien een ideale plek om het idee verder te testen. ,,Het is hier goed te befietsen. Anders dan in bijvoorbeeld Zwolle dat veel uitgestrekter is.''

Eerst alleen voedsel

Dropper begint in Leeuwarden met het bezorgen van maaltijden. Acht restaurants doen nu al mee, twintig sluiten zich binnenkort aan. Uiteindelijk verwacht Doornbos met zo'n veertig horecazaken samen te werken.

Andere bedrijven, zoals de bloemist of de schoenenmaker, moeten snel volgen.