Winst zuivelconcern Ausnutria stijgt met ruim 32 procent

Bart van der Meer, topman van zuivelconcern Ausnutria. FOTO RENS HOOYENGA

Het Chinees-Nederlandse zuivelconcern Ausnutria heeft in de eerste helft van dit jaar wederom goede resultaten geboekt.

De omzet groeide met 22,6 procent naar 488 miljoen euro en de winst steeg met ruim 32 procent naar 72,8 miljoen euro.

Ausnutria produceert kindervoeding op basis van koe- en geitenmelk en vooral onder de eigen merken Neolac en Kabrita. Deze zijn goed voor ruim 88 procent van de omzet. Buiten China en Europa groeide de afzet ook fors in Noord- en Zuid-Amerika, Zuid-Korea, Rusland en het Midden-Oosten.

Vanwege de optimistische groeiverwachtingen investeert Ausnutria momenteel fors in de uitbreiding van de productielocatie in Heerenveen langs de A7. Het aan de beurs van Hongkong genoteerde bedrijf heeft daarnaast vestigingen in Leeuwarden, Ommen, Kampen en Zwolle.

De gevolgen van de coronacrisis zijn vooralsnog beperkt, stelt topman Bart van der Meer. In het tweede kwartaal was sprake van een iets afzwakkende groei.