Bijna twaalf jaar maakte Royal de Boer onderdeel uit van de Duitse multinational Gea Farm Technologies. Sinds begin dit jaar staat de Leeuwarder stalinrichter op eigen benen. ,,We stralen weer Hollands glorie, trots en ervaring uit.”

,,Gea is zonder meer een fantastisch bedrijf. Er is geen nee te koop. Op alle gebieden hebben ze deskundige mensen. En van die goede naam hebben wij zeker geprofiteerd.” Commercieel directeur Henri Geerts is vol lof over het Duitse agrarische technologieconcern waar Royal de Boer Stalinrichtingen in 2009 onderdeel van werd.

Blij met afscheid

Toch is de Dalfsen woonachtige manager uiterst content dat beide partijen begin dit jaar afscheid van elkaar hebben genomen. ,,Onderdeel uitmaken van een groot concern was een enorme overgang”, legt Geerts uit. ,,Alle besluiten van enige omvang moesten afgestemd worden met het hogere management op het Duitse hoofdkantoor. Bovendien werden we beperkt in onze samenwerkingsverbanden. In het buitenland mochten we alleen zaken doen met Gea-dealers.”

Diep dal

De Leeuwarder producent en leverancier van onder meer ligboxen, voer- en veehekken, waterbakken, mestschuivers en -robots en klimaatbeheersingsapparatuur ging dan ook door een diep dal, de eerste jaren na de overname. De omzet kelderde van zo’n 40 miljoen euro naar circa 25 miljoen euro.

En net toen de samenwerking een beetje begon te draaien, en de omzet omhoog krabbelde naar 30 miljoen euro, nam Gea het strategische besluit om zich te concentreren op het automatisch melken en automatisch voeren. Deze zogenaamde high end-producten generen meer marge omdat er onderhoud- en servicecontracten aan gekoppeld zijn. Gea nam dit besluit vanwege de succesvolle introductie van de DairyRobot. ,,Echt een hele goede melkrobot”, verklaart Geerts.

In de etalage

Het besluit betekende dat de Leeuwarder stalinrichter in de etalage werden gezet. Begin dit jaar werd bekend dat Royal De Boer is overgenomen door Mutares uit Munchen. Deze investeringsmaatschappij uit Munchen is vooral actief in de automotive, maar wil zich sterker profileren in de agrobranche.

De wisseling betekent dat het Leeuwarder bedrijf weer grotendeels op eigen benen staat en dat het managementteam in Leeuwarden weer zelf besluiten kan nemen en een strategie kan uitzetten. ,,En daar maken we dankbaar gebruik van”, stelt Geerts. Zo is de bedrijfsnaam Royal de Boer, die bij Gea steeds meer op de achtergrond kwam te staan, weer in ere hersteld met een nieuw groenoranje logo en de toevoeging since 1869. ,,We stralen weer Hollandse glorie uit, trots en ervaring uit en we gaan ons weer volop presenteren op landbouwbeurzen.”

Waar koeien zich thuis voelen

De onlangs vastgestelde strategie is ‘Waar koeien zich thuis voelen’. ,,Alle producten die we maken, ontwikkelen of afnemen worden langs die lat gelegd”, stelt Geerts. ,,Want een koe die goed in haar vel zit, wordt ouder en produceert makkelijker.” Maar is dat geen overbodige slogan. Er worden toch geen stallen gebouwd waar koeien zich niet thuis voelen? ,,Dat zou je zeggen, maar er is veel stalmateriaal gemaakt waar vooral het gemak voor producent en boer voorop stond.”

Het streven is om de komende jaren te groeien naar circa 33 miljoen euro. ,,We moeten realistisch blijven”, benadrukt Geerts. ,,We zijn actief in een straal van 1000 kilometer rondom Leeuwarden. In dit deel van de wereld zal de melkveehouderij niet groeien en is sprake van een verdringingsmarkt. Een omzetgroei van 10 procent zou een uitstekende prestatie zijn.”

Minder broeikasgassen en stikstof

Stalinrichters zullen niet alleen oog moeten hebben voor dierenwelzijn, maar ook steeds vaker oplossingen moeten aandragen om de uitstoot van stikstof en broeikasgassen te verminderen. Slaagt de sector daar niet in, dan zullen boeren aangespoord worden om koeien vaker en langer te laten weiden. Geerts: ,,En dat zie ik niet gebeuren. Melkveebedrijven blijven groeien en en boeren maken vaker gebruik van melkrobots. Weidegang wordt dan steeds lastiger. We zullen die uitdagingen met staltechnologie moeten oplossen. En dat gaat ons ook lukken. Daar ben ik van overtuigd.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct