Het coronavirus verandert de manier waarop we consumeren. Zo nam eten laten bezorgen, en dan niet alleen pizza en shoarma, een vlucht. Thuisbezorgd verwacht geen terugval.

Thuisbezorgd (Justeat/Takeaway) zag in het tweede en derde kwartaal het aantal bestellingen met dertig procent toenemen. Nu de horeca gesloten is, laten consumenten vaker eten bezorgen. Bovendien zien veel restaurants het bezorgen als welkom alternatief, ook al compenseert het de weggevallen omzet maar deels.

Voor Thuisbezorgd betekent de coronapandemie dat al langer gaande trends in een stroomversnelling komen. ,,Je zag al duidelijk een verschuiving naar online en bestellen’’, zegt Joris Wilton. ,,Steeds meer mensen ontdekken dat dat online toch wel heel erg makkelijk is.’’

En ook restaurants spelen daar op in. Wilton wijst op fastfood-keten McDonald’s. ,,Zij zijn nu ook gaan bezorgen terwijl ze daar heel lang geen heil in zagen. Alles bij hen was ingericht op de verkoop in het restaurant. Een hamburger mocht niet langer dan zoveel minuten in de warmtestraat liggen, dat soort dingen. Daarin maken ze nu een draai.’’

Bezorgen als onderdeel van bedrijf

Meer restaurants zijn, noodgedwongen, het bedrijfsmodel aan het herzien. ,,Ze maken bezorgen een onderdeel van hun bedrijf. Ze zien het als uitbreiding van wat ze de klant kunnen bieden. En waar ook grote vraag naar is.’’

Angst dat de bezorgmarkt na de pandemie inzakt, heeft Wilton dan ook niet. ,,We verwachten dat ze dit vast blijven houden. Ook door de veranderde vraag van de consument.’’

Eigen bezorgdienst

Voor Thuisbezorgd zelf betekent de pandemie dat al bestaande plannen in een stroomversnelling zijn gekomen. Een daarvan is het verder uitrollen van de eigen bezorgdienst Scoober, die onlangs ook van start ging in Leeuwarden. Frieslands grootste stad voldoet aan alle criteria om de dienst aan te kunnen bieden, zegt Wilton. ,,Er moet namelijk wel genoeg aanbod zijn in een stad. Voldoende restaurants, genoeg klanten en ook genoeg jongeren die een bijbaantje zoeken als bezorger.’’ Verdere uitbreiding van Scoober in de provincie ziet Wilton dan ook niet direct voor zich.

Scoober richt zich vooral op restaurants voor wie het niet rendabel is om zelf de bezorgers in dienst te nemen. ,,We zien dat zij nu de markt betreden. Ze willen er iets mee maar het is niet de hoofdmoot van hun bestaan zoals dat wel voor de traditionele bezorgrestaurants geldt.’’

Extra omzet

De extra inkomsten zijn voor de horeca erg welkom, toch is er ook het nodige commentaar op het platform. Het bedrijf zou de restauranthouders te hoge commissies rekenen (gemiddeld zo’n 13 procent voor wie eigen bezorgers heeft, 30 procent voor wie gebruik maakt van Scoober). Wilton kent die geluiden ook. ,,Maar vaak wordt dan vergeten dat wij voor dat bedrag de ondernemer ook heel veel uit handen nemen.’’

Volgens Thuisbezorgd bezorgt het platform een ondernemer gemiddeld 100.000 euro extra omzet per jaar. Daartegenover staat een gemiddeld bedrag van 1000 euro per maand dat de bedrijven aan commissie afdragen aan het platform.

Die 1000 euro zou je ook in eigen zak kunnen houden, als klanten rechtstreeks bij je bestellen, is de gedachte. Volgens Wilton is dat te simpel geredeneerd: ,,Zoals het vroeger ging, was het ook niet gratis. Je moest folders laten drukken, iemand moest de telefoon aannemen, je sponsorde wellicht de lokale voetbalclub om je naamsbekendheid te vergroten. Ook dat zijn allemaal kosten.’’

Bovendien is het vrij complex om te beginnen met bezorgen. ,,Het is niet dat je een site bouwt en de bestellingen binnenstromen. Daarvoor moet je continu aan marketing doen. Dat doen wij als platform voor de restaurants. En de ontwikkelingen gaan snel. Er komen telkens nieuwe apps. Straks bestel je misschien wel met je stem. Zelfstandig is dat niet bij te houden.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
Horeca
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct