Interieurontwerpster Andrea de Haan (links) en haar broer Arjan van Stee op de brug van de nieuwe Zwerver I.

Hele vloot van Van der Stee Offshore vernoemd naar kano waarmee oprichter als kind het water op ging

Interieurontwerpster Andrea de Haan (links) en haar broer Arjan van Stee op de brug van de nieuwe Zwerver I. FOTO CATRINUS VAN DER VEEN

Terwijl de sector opnieuw sappelt, investeert het Harlinger Van Stee Offshore fors in een nieuw schip. Ontworpen door broer en zus.

Arjan van Stee is directeur van het ruim veertig jaar oude familiebedrijf Van Stee Offshore, zus Andrea de Haan werkt als interieurontwerper vanuit Harlingen. Als er een nieuw schip moet komen, gaan ze allebei aan de ontwerptafel zitten. Broer neemt het technische gedeelte voor zijn rekening, Andrea bedenkt het scheepsinterieur.

,,Die bemanningen zijn vier tot zes weken aan boord’’, legt ze uit. ,,Dus die hebben een leuke plek nodig waar ze even tot rust kunnen komen. Ik kies voor mooi design, maar verwacht geen tierelantijnen. Er staan bijvoorbeeld geen plantjes op tafel. Dat is met die soms zware zeegang niet praktisch. Ik gebruik veel kleuren om sfeer te geven. Ik vind het leuk om te doen, ik wil me meer op scheepsinterieurs gaan toeleggen.’’

Zwerver l

Vader Hans richtte in de jaren zeventig de zeeonderneming op, onder de naam HvS Dredging Support. De oude Van Stee, ooit begonnen als kapitein op een viskotter, vernoemde al zijn werkschepen naar de kano waarmee hij als kind het water op ging. Zo komt het dat ook de nieuwste aanwinst Zwerver I is genoemd. Zijn gelijknamige voorganger uit 2007 vaart onder een nieuwe eigenaar in de Perzische Golf.

De nieuwkomer ligt afgemeerd aan de steiger voor cruiseschepen in de Nieuwe Willemshaven van Harlingen. Het schiphuis torent daar boven de loodsen uit. Dat zijn de Harlingers niet gewend van de Van Stee’s, doorgaans ogen hun schepen een slag kleiner. De schaalvergroting heeft te maken met een verlegging van de koers.

Aanvankelijk richtte Van Stee Off-shore zich voornamelijk op baggerprojecten. Tegenwoordig opereren de drie schepen van de Van Stee-vloot meer en meer in de offshore. Vandaar ook de recente verandering van de bedrijfsnaam. ,,We zitten over de hele wereld, maar op dit moment opereren we met al onze schepen in Nederland. Onze focus ligt nu even op Europa. Dichter bij huis dus.’’

De bouw van windmolenparken in zee levert veel werk op. Daarvoor is de nieuwe Zwerver I heel geschikt. Het schip meet 68 bij 24 meter, steekt slechts 2,40 meter diep en heeft een heel groot achterdek. Aan boord zijn maar liefst 58 slaapplaatsen. In een vorig leven werd het in 2006 gebouwde werkschip ingezet bij onderhoudswerkzaamheden aan boorplatforms in de ondiepe kustwateren van Congo en Angola.

In elf maanden tijd is het schip bij scheepswerf Kooiman in Zwijndrecht ,,voor 95 procent’’ gestript en weer opgebouwd. Van Stee liet drie nieuwe kranen plaatsen en richtte het grote achterdek zo in, dat je er heel goed windturbines kunt renoveren of onderzeese kabels vanaf kunt leggen of repareren.

‘Corona geeft onzekerheid, maar wij hebben hier een bijzonder schip. Daar blijft werk voor’

De Zwerver I kan zichzelf met mechanische meerpalen in dieper water verankeren, maar valt ook probleemloos droog. Zo nodig kunnen er vanaf het achterschip onderwaterrobots worden gelanceerd, voor bijvoorbeeld het opsporen van bommen en zeemijnen. Van Stee Offshore werkt voor grote contractanten als All Seas Marine Engineering, Boskalis en Van Oord.

Die laatste kondigde recent een flinke ontslagronde aan. Ook in deze sector is het crisis. Toen het Harlinger bedrijf vier jaar geleden zijn Zwerver II ten doop hield, oogde de markt ook even minder florissant. ,,Het gaat nu nog slechter dan in 2016’’, verzucht Arjan van Stee.

Of dat geen knoop in de maag geeft, nu hij net een slordige 20 miljoen euro in de vlootvernieuwing heeft gestoken? De directeur kijkt even op. Sinds de voorlaatste dip is Van Stee gegroeid. Er werken nu tussen de 25 en 30 vaste krachten. ,,Die corona geeft onzekerheid. Er zijn behoorlijke gaten in de planning ontstaan, omdat projecten worden uitgesteld. Maar wij hebben hier een bijzonder schip. Daar blijft werk voor.’’

Vader Hans heeft de laatste aankoop nog wel mogen zien, maar hij overleed op 3 maart. ,,Ik wou een schip dat nog niet op de markt was’’, vertelt zoon Arjan. ,,Hij vond dat een moedige stap. Jammer dat hij het eindresultaat niet heeft mogen zien.’’

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 4,99 per maand. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct