Mariska van Balen herintroduceert het Franeker koffiemerk Van Balen.

Van Balen Koffie is terug, na 35 jaar

Mariska van Balen herintroduceert het Franeker koffiemerk Van Balen. FOTO CATRINUS VAN DER VEEN

Het oude Franeker koffiemerk Van Balen keert na 35 jaar terug op de markt. Mariska van Balen (45) tekent voor de herintroductie van ‘speciaalkoffies’.

Toepasselijker kan niet: in hetzelfde pand in Franeker waar Sybren Gerrit van Balen in 1881 zijn koffiebranderij begon, zal vanaf volgende week Van Balen koffie worden geschonken. Brasserie De Stadstuin is de eerste afnemer. Daar, in het café met zijn originele en kenmerkende Jugendstil-interieur, vindt komende vrijdag de introductie van het Franeker koffiemerk plaats, op de dag af 139 jaar geleden nadat Sybren Gerrit zijn groothandel in koloniale waren als koffie, thee, chocola en specerijen opende. Tegelijkertijd gaat de webshop online. De kersverse ondernemer Mariska van Balen zet het koffiemerk opnieuw in de markt. Dat gebeurt bijna vier decennia nadat de pake en beppe van haar partner Jeroen van Balen (45) de zaak naast het Planetarium definitief op slot draaiden.

Vooral oud-Franekers herinneren zich nog de koffielucht als ze langs het pand van Van Balen liepen. ,,We krijgen nu allerlei verhalen te horen van mensen,” vertelt Mariska van Balen in De Stadstuin. ,,Sommige hebben nog poppetjes van Van Balen, die je vroeger kreeg als je koffie kocht. Veel kinderen hebben daar mee gespeeld.”

Nieuw leven inblazen

Mariska van Balen werkte vijftien jaar bij Sportstad Heerenveen en dacht na over een nieuwe uitdaging. ,,Ik werkte daar in een dynamische omgeving en had een vaste baan, maar dacht: wil ik dit de komende tien jaar nog blijven doen?” Van Balen kent de horeca, ze deed de Hotelschool en was tussen 2002 en 2005 barista (iemand die gespecialiseerd is in het bereiden van koffie) in Australië en Nieuw-Zeeland. Wat zou het mooi zijn om het oude merk Van Balen nieuw leven in te blazen. De afgelopen maanden verdiepte ze zich meer en meer in de wereld van de koffie op beurzen en via trainingen en cursussen. Thuis in Heerenveen brandt ze koffiebonen in haar eigen koffiebrander.

Het doel is dat er op den duur in elke Friese plaats een horecagelegenheid is waar Van Balen Koffie geschonken wordt. Het wordt zeker geen massaproduct. Van Balen Koffie richt zich op ‘speciaalkoffies’, een koffie die wordt bereid uit een boon, niet uit een melange (mix). ,,In de supermarkt ligt koffie van allerlei bonen, om zo de kwaliteit te kunnen bewaken”, licht Van Balen toe. ,,Ik zoek naar het karakter van de koffieboon in de manier van branden. De beste eigenschappen van de bonen zoek je door de snelheid waarmee je ze verhit en de temperatuur. Ik ben nu aan het experimenteren met diverse bonensoorten. Het is de bedoeling dat er meerdere soorten en smaken koffie op de markt komen.”

De gedachte achter ‘speciaalkoffies’ is dat je in alle rust en stilte van een goede kop koffie kunt genieten. Dat doet ze zelf geregeld. ,,Mijn smartphone gaat uit en ik neem de tijd.” De slogan van Van Balen Koffie is dan ook: ,,Koffie waar je even bij stilstaat.” Haar favoriet is de zachtere koffiesmaak van Braziliaanse koffiebonen. Om zich heen ziet ze dat steeds meer mensen ook thuis kwalitatief goede koffie drinken. Zie de opkomst van espresso-apparaten, waar de hele koffiebonen ingaan.

Webshop en horeca

Met haar product richt ze zich deels op particulieren via de webshop en deels op de horeca. Een nieuwe trend is om koffie, ouderwets, zelf op te schenken. ,,In koffiespeciaalzaken kun je filterkoffie bestellen.” Mogelijk dat dit ook in De Stadstuin gaat gebeuren.

Mede-eigenaar Geke Terpstra richtte de Stadstuin de afgelopen jaren in met foto’s en attributen van koffiebrander Van Balen. Ze kent de ouders van Jeroen van Balen goed. Nu er straks Van Balen koffie wordt gedronken, komt het verhaal van de koffiebrander nog beter uit de verf. ,,Op onze menukaart staat het verhaal van de winkel van Van Balen. Het serveren van Van Balen Koffie maakt dat helemaal af. Hartstikke leuk! Goede koffie staat aan de basis van alles!”

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct