VDL Berkhof Heerenveen anno 2012: een nieuwe vloot bussen van Arriva staat klaar.

VDL zoekt werk voor zijn bussenfabriek

VDL Berkhof Heerenveen anno 2012: een nieuwe vloot bussen van Arriva staat klaar. FOTO ARCHIEF LC

VDL is nog steeds op zoek naar nieuw werk voor zijn bussenfabriek in Heerenveen. Vakbond FNV maakt zich ernstig zorgen.

,,Er is op dit moment geen enkele dreiging met sluiting’’, zegt FNV-bestuurder Masja Zwart. ,,Maar het ziet er wel erg zorgelijk uit. Het is zaak om zoveel mogelijk werknemers de komende drie jaar aan het werk te houden.’’ De vraag naar nieuwe bussen voor het stad- en streekvervoer is teruggevallen.

Directeur Ietze van der Meer van VDL Bus Heerenveen zoekt vervangend werk voor een deel van zijn mensen. ,,Ik denk dat we alle zeilen bij moeten zetten om er voor te zorgen dat dit bedrijf kan overleven’’, zegt FNV’er Zwart.

,,Ik vind dat de provincie Friesland met zijn bussen aan de slag moet. Er zit een aanbesteding aan te komen en het zou mooi zijn als de provincie die naar voren haalt, zodat de werkgelegenheid in Heerenveen daarvan kan profiteren.’’ De vakbondsvrouw gaat aan de bel trekken bij het provinciebestuur.

Lange traditie

De Friese bussenbouw kan op een lange traditie bogen. De geschiedenis voert terug naar 1907, toen Bartele Hainje in Heerenveen begon als carrosseriebouwer. In 1922 rolde zijn eerste autobus de fabriek uit. In de hoogtijdagen bouwde de fabriek gemiddeld vierhonderd bussen per jaar. In 1989 werd Hainje opgekocht door Berkhof in het Brabantse Valkenswaard, dat op zijn beurt in 1998 werd opgeslokt door VDL.

In Heerenveen gaat het nog altijd om zo’n 230 arbeidsplaatsen. Daarnaast deelt VDL met onder meer fietsenfabriek Accell in Heerenveen en Philips in Drachten een ploeg flexkrachten, die wisselend door de verschillende ondernemingen worden ingehuurd.

Over welke werkzaamheden de bussenbouwers zouden kunnen gaan uitvoeren, bestaat nog geen duidelijkheid. ,,Daar gaan allemaal geruchten over en ik voel me niet vrij om daar op dit moment al iets over te zeggen’’, stelt FNV’er Zwart. Ze weet dat VDL vanuit het zuiden mensen in Heerenveen heeft gedetacheerd.

Tegelijk is een deel van de Friese bussenproductie overgeheveld naar de veel grotere zusterfabriek in Valkenswaard. Die fabriek telt 2000 arbeidsplaatsen, waarvan zo’n 500 mensen voor de fabricage van touringcarbussen. Die markt vertoont een nog veel dramatischere dip. VDL heeft ook nog een fabriek in het Belgische Roeselaere. Zwart: ,,Die fabriek willen ze openhouden, omdat ze anders geen bussen aan België kunnen verkopen.’’

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct