FOTO SHUTTERSTOCK

Universitair docent: 'Nieuwe dieselmotor zuivert lucht in de omgeving'

FOTO SHUTTERSTOCK

De prijs van diesel is historisch laag. De vraag naar dieselauto’s daalt echter, mede door het slechte imago. Terwijl de moderne dieselmotor de lucht zelfs schoner kan maken, meent Bart Somers van de TU Eindhoven.

De prijzen van diesel aan de pomp zijn de laatste weken gedaald. Het prijsverschil met benzine bedraagt bijna 40 cent. ,,Onze dagprijs staat nu op 1,08 de liter”, zegt Feike Ewen van Postma Oliehandel in Tytsjerk. ,,Mooi voor de consument.”

,,Dat prijsverschil tussen benzine en diesel is er altijd al wel, maar is nu wel extreem”, verklaart directeur Paul van Selms van consumentenplatform United Consumers. De oorzaak ligt bij corona. Doordat mensen thuiswerkten werd er minder gereden en dus minder benzine verkocht. Van Selms: ,,Omdat de oliemaatschappijen toch marge wilden hebben, verhoogden ze de benzineprijs. De afzet van diesel bleef constanter en daalde minder in volume, omdat vrachtwagens bleven rijden. Zo werd het gat tussen diesel en benzine groter.”

De oorzaak van de lage dieselprijs is de lage olieprijs. Die ging de afgelopen weken hard onderuit. De prijs van een vat ruwe olie op de wereldmarkt kelderde met 15 procent tot onder de 37 dollar. De angst voor toename van het aantal coronabe-smettingen, verhindert het mondiale economische herstel. Hierdoor kan de vraag naar brandstof afnemen, wat weer kan leiden tot een daling van prijzen van benzine en diesel.

Voorzitter Ewout Klok van Beta, de branchevereniging van 1200 zelfstandige pomphouders, verklaart de lage diesel- en benzineprijzen door de geringe vraag. Als oorzaak noemt hij de coronacrisis. ,,In heel Europa werken mensen thuis en rijden ze daardoor niet met hun auto. Er is dus weinig vraag naar olie.”

'Elektrisch rijden alleen schoon als je alleen groene stroom gebruikt'

Wereldwijd zijn oliegroothandelaren bezorgd over een afnemende vraag naar diesel, verklaart Erik de Vries van NOVE, de brancheorganisatie van oliehandelaren. ,,Verschillende landen waaronder Nederland verhogen de accijnzen op diesel. In 2021 komt er een cent per liter bij en in 2023 nog eens een cent. En daar komt dan nog eens de btw bovenop.” Dat betekent een extra kostenpost voor de ongeveer 1,3 miljoen dieselrijders in Nederland.

Verder is er een andere maatregel aangekondigd. In het Klimaatakkoord staat dat er vanaf 2025 nul-emissiezones worden ingevoerd in de dertig tot veertig grootste gemeenten om de CO2-uitstoot terug te dringen. Bestelbusjes en vrachtwagens op diesel worden dan geweerd uit binnensteden.

Het dieselschandaal met de ‘sjoemelsoftware’ tussen 2015 en 2018, waarbij meetinstrumenten voor de emissie van auto’s als VW, Audi en Opel frauduleus waren afgesteld, zorgde voor een negatief imago van diesel. Ook het ontmoedigingsbeleid van gemeenten als Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven om oude, vervuilende diesels in de ban te doen, hielp hieraan mee. Het aantal verkochte dieselauto’s nam in 2019 met de helft af.

Toch staat diesel ten onrechte in een kwaad daglicht, beweert universitair hoofddocent Bart Somers van de Universiteit Eindhoven. Hij houdt zich bezig met de toekomst van duurzame brandstoffen en schonere motoren. ,,Ik merk het aan mijn studenten, van wie een aantal vindt dat de dieselmotor ten dode is opgeschreven.” Ten onrechte, meent hij. Somers noemt de moderne dieselauto zo schoon dat hij zelfs de lucht in de omgeving zuivert. ,,Het roetfilter en de katalysator zuiveren niet alleen de vervuilende roetdeeltjes en stikstofoxiden die de auto zelf uitstoot, maar ook die in de lucht zweven. Als een stofzuiger worden die opgezogen.”

Klok is ervan overtuigd dat een moderne dieselauto schoner is dan een die op benzine rijdt. ,,Al is een elektrische auto het allerschoonst qua uitstoot.” Qua uitstoot misschien wel, maar qua productie niet. De winning van lithium, nikkel en kobalt – nodig voor accu’s – vergt veel van het milieu, onderstreept Somers. ,,Daar komt bij dat elektrisch rijden alleen schoon is als je alleen groene stroom gebruikt. Dat kan momenteel nog niet.”

Somers ziet veel in een hybride-diesel. ,,De eerste 100 kilometer, dus kleine afstanden, rij je dan elektrisch. Daarna op een efficiënte, schone diesel.” Op de lange termijn kunnen synthetische, vloeibare brandstoffen (e-fules) ook hoge ogen gooien. ,,Dit zijn fossielvrije brandstoffen op basis van waterstof en CO2. Iedereen in Europa is druk bezig met deze technieken.”

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct