In nog geen jaar tijd is het jonge Holland Trucks Aldeboarn ontgroeid. De vrachtwagenhandel opent dit voorjaar een tweede vestiging in Gelderland.

Oprichter Theun Dragstra en zijn compagnon Derk Garretsen hebben daarvoor in het Gelderse Boven-Leeuwen ruim 7000 vierkante meter gekocht, niet ver van de A50, de A73 en de A15. Boven-Leeuwen ligt relatief dicht bij de havens van Antwerpen en Rotterdam. Dat is gunstig voor deze internationale handel. Dragstra startte zijn bedrijf vorig jaar april en merkte al snel dat er een enorme vraag naar jong gebruikte trucks is. ,,We ha foarich jier 350 trucks ferkocht en ik tink dat we dit jier wol op 700 útkomme’’, vertelt de ondernemer. ,,Myn kollega ried fan ’e moarn fanút it suden hjirhinne en ûnderweis hat er der al wer sân ferkocht.’’

Die groeistuip leverde in de loop van 2020 wel problemen op. Holland Trucks beschikt in Aldeboarn over 3000 vierkante meter eigen grond, maar dat bleek al snel te weinig. Noodgedwongen deed Dragstra een beroep op de buren. ,,Hiel Aldeboarn stie op in stuit fol mei frachtauto’s. Dat koe sa net langer.’’

Van origine handelde de Boarnster in klassieke Jaguars, Triumphs en MG’s; vader Dragstra is daar jaren geleden mee begonnen. Toen bestuurders van steden als Antwerpen, Parijs en Rotterdam zulke klassiekers uit hun binnensteden begonnen te weren, werden klanten koopschuw. Dragstra junior stapte over op vrachtauto’s. ,,Nederlân is in spil yn de ynternasjonale truckhandel’’, legt de handelaar uit. ,,Ik bin op it djiptepunt fan de corona begongen.’’ Tot zijn verrassing was de handelsnaam Holland Trucks nog beschikbaar. ,,Dat ferbaasde my, want yn de hiele wrâld neame se ús lân Hollân.’’

'We kinne noch wol tsien jier foarút'

Inmiddels handelt het jonge bedrijf met zeventig landen. Veel trucks gaan naar gebieden als Polen, Kazachstan, Oezbekistan en Afrika. Holland Trucks wist al meteen een goede indruk achter te laten, legt Dragstra uit. ,,We wisten in hiel grutte partij goeie auto’s op te keapjen, ek wol in risiko fansels, mar sûnder risiko gjin hannel.’’

Wat de verkoop van oldtimers deed inzakken, hangt uiteindelijk ook de vrachtwagenhandel boven het hoofd; Europa scherpt zijn regels voor het vrachtverkeer al aan. ,,Dêr binne se yn Azië en Afrika noch lang net oan ta’’, weet Dragstra. ,,We kinne noch wol tsien jier foarút.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct